منتظر ترکیدن حباب قیمت املاک در سال جاری نباشید!

قیمت املاک در سال جاری دستخوش تغییرات چشمگیری شده که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. در ابتدای سال 97 نقدینگی به بازار املاک و مستغلات وارد شد و رکود میزان معامله املاک شکسته شد. افزایش قیمت ملک روند صعودی خود را حتی در ماه هایی که میزان معامله به شدت کم شده بود همچنان ادامه داد.

در حال حاضر به گفته کارشناسان قیمت املاک دچار حباب شده است که این حباب همانند بازارهای سرمایه ای دیگر شکسته خواهد شد. در سال جاری صدور پروانه ساخت ملک با 34 درصد رشد همراه شده که این نشان از اقدام برای تولید ملک است. اگر عرضه ملک با تقاضای موجود در بازار کمی برابری کند، قیمت املاک شکسته خواهد شد و حباب قیمت ملک از بین خواهد رفت.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس این مطلب را تاکید کرد که هر کالایی با تقاضای زیاد رو به رو شود با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. بازار املاک در شرایط تقاضا بدون عرضه کافی مواجه است و همین موضوع باعث شرایط حباب گونه در این بازار شده است. به گفته این کارشناس حوزه املاک، علت اصلی گرانی قیمت ملک همین میزان تقاضا از سوی مردم بوده است.

با گزارش صدور پروانه ساختمانی امید می رود که تولید املاک بیش تر از قبل شود و کاهش قیمت املاک را رقم بزند. البته تاثیر آن در سال های آتی خواهد بود و قطعا تاثیرات مقطعی نخواهد داشت. ساخت یک خانه حداقل یک تا دو سال به طول می انجامد و صدور این میزان پروانه ساخت ملک برای سال های بعد مفید خواهد بود.

املاک منطقه 22
سید کمال الدین شهریاری افزایش قیمت املاک و ادامه دار بودن آن را به دلیل سال ها رکود در این بازار دانست و خاطر نشان کرد که جو روانی در بازارهای مختلف اقتصادی و همچنین بازار املاک بی تاثیر نیست. در حال حاضر جو روانی جامعه کاهش قیمت های املاک را می طلبد؛ اما همچنان قیمت املاک با شکست مواجه نشده و دلیل آن کمبود عرضه این بازار است.

اگر قیمت های املاک نیز شکسته شود، عرضه چندانی برای متقاضیان خرید خانه وجود نخواهد داشت. تا زمانی که هرضه مناسبی در بازار املاک وجود نداشته باشد، عدم شکست حباب املاک همچنان ادامه خواهد داشت. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط و مشکلات املاک می توان این نظر را داد که تا پایان سال جاری نمی توان منتظر کاهش قیمت املاک باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.