مهاجرت از پایتخت

با توجه به گرانی های اخیر در حوزه های مختلف اقتصادی و بیشتر از همه، هزینه بسیار بالای سکونت در تهران با توجه به شرایط گرانی املاک، مهاجرت از کلان شهر تهران رو به افزایش است. تهران سالیان سال است که از معضلات شهری مانند، آلودگی هوا، ترافیک، شلوغی شهر، بالا بودن هزینه ها، نبود شغل مناسب و مهاجرت دسته و پنجه نرم می کند و مسئولین نتوانسته اند راهکار مناسبی برای برطرف شدن این مشکلات ارائه کنند.

املاک منطقه 22
حال که نرخ اجاره مسکن بسیار بالا رفته است، بیشتر مستاجران به شهرهای اطراف تهران مهاجرت کرده اند. در اطراف تهران شهرهای کوچکی مانند پردیس، پرند، هشتگرد و محمد شهر قرار دارند که جز مراکز اجاره نشینی قرار گرفته اند. مهاجرت مستاجران به این شهرها باعث شده تا این شهرها خودشان تبدیل به کلان شهر شوند.

در شهر پرند که بزرگترین مجموعه مسکن مهر است 96 هزار واحد مسکونی قرار دارد. این میزان از مسکن مهر همچنان در حال ساخت است و حدود 68 هزار از واحدهای مسکونی آن تحویل داده شده است و این مکان با این حجم از خانه با استقبال مستاجران زیادی رو به رو بوده است. اگر در تمام شهرهای اطراف تهران خدمات رفاهی و زیر بنایی تکمیل شود، افراد بیشتری برای سکونت از این مکان ها استقبال می کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی های اخیر، شهر تهران دیگر برای مهاجرت جذابیت ندارد. طبق گزارشات سرشماری سال 95 در شهر تهران حدود 350 هزار و 632 نفر بین سال های 90 تا 95 از تهران مهاجرت کرده اند. طبق گزارشات شهرستان البرز بیشتر مهاجر از تهران را پذیرفته و شهرهای گیلان و مازندران در رده های بعدی قرار دارند.

در همین سال ها علاوه بر مهاجرت تعداد زیادی از ساکنان تهران همچنان مهاجران زیادی نیز به شهر تهران وارد شده اند. این موضوع بیشتر به خاطر جذابیت های مرکزیتی تهران و شرایط بهتر اشتغال ایجاد شده است.
با توجه به پایین بودن رشد قمیت مسکن در کنار دیگر بازارهای موازی، تمایل سازندگان مسکن در تهران نیز کاهش داشته است. آمارها نشان می دهد دیگر استقبال از خرید ملک های کلنگی و ساخت آن به دلیل هزینه های بالای ساخت و مصالح کم شده است. کمبود ساختمان در تهران معضلی جدی است که بر سرعت مهاجرت از این شهر نیز می افزاید.

به نظر می رسد مهاجرت از پایتخت هم به خلوت تر شدن شهر تهران کمک کرده و هم در مقابل باعث افزایش مصرف سوخت شده است. چرا که بیشتر افرادی که به شهرهای اطراف رفته اند برای کار به تهران می آیند و دوباره باز می گردند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.