نقش ارز در مشکلات املاک مسکن مهر

در چند ماه گذشته بالا رفتن نرخ ارز بر بسیاری از بخش های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته است. یکی از بخش هایی که تحت تاثیر دلار قرار گرفته، پروژه های مسکن مهر است. در سال جاری بودجه مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر در نظر گرفته شد و به گفته سازمان برنامه و بودجه کشور بیشتر مبالغ تعیین شده به بخش مسکن مهر تحویل داده شده است.

در این بین گرانی نرخ ارز تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت مصالح و سایر کالاها و خدمات گذاشته است. همین موضوع باعث شده تا مسکن مهر در حال حاضر با مشکل مواجه شود. تامین اعتبار مسکن مهر از طریق بودجه و اعتبارات استانی هر استان تامین می شود که با گرانی های اخیر با مشکل رو به رو شده است. برخی از پیمانکاران مسکن مهر در استان های مختلف اعلام کرده اند با افزایش قیمت مصالح و دیگر کالاها، با هزینه های مصوب شده برای اتمام پروژه ها نمی توانند در زمان مقرر پروژه های خود را به پایان برسانند.

املاک منطقه 22

ساخت مسکن های مهر در سال 92 هم با گرانی هایی که رخ داد از لحاظ تامین مالی با مشکل مواجه شده بود و همین موضوع سبب گرانی مسکن های مهر شد.
بسیاری از کارشناسان در حال حاضر میزان مبلغ کمکی که از طریق تسهیلات به مسکن مهر در سطح کشور داده می شود را در حد تامین هزینه ها نمی دانند. از سوی دیگر تعاونی های مسکن مبلغ تعیین شده را به صورت یکجا در اختیار پیمانکاران قرار نمی دهند که همین مسئله سبب تاخیر در اتمام پروژه ها شده است.

گفته می شود که سازمان برنامه و بودجه کشور درصدد است تا برای رفع مشکل ساخت و تکمیل مسکن های مهر در سطح کشور در مناطقی که همچنان پروژه های مسکن مهر به اتمام نرسیده است مابه تفاوت نرخ ارز را مشخص و ابلاغ کند. برخی از پیمانکاران مطرح می کنند که سازمان بودجه در مشخص کردن مابه تفاوت نرخ ارز باید میزان استفاده هر پیمانکار از تولیدات داخل و کسانی که از ماشین آلات و تجهیزات خارجی استفاده می کنند را جداگانه مورد ارزیابی قرار دهد.
به نظر می رسد مهمترین دغدغه ای که باید به آن پاسخ داده شود، قیمت ارز است. در صورتی که قیمت ارز کاهش پیدا کندو مصالح ساختمانی با قیمت پایین تری از ارز وارد شود، بسیاری از مشکلات به وجود آمده در زمینه تامین اعتبار مسکن مهر برطرف خواهد شد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.