نقدینگی بلای جان بازار املاک

در یک سال گذشته شاهد روند نامشخصی از نوسانات در بازار املاک مواجه بوده ایم. این موضوع باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بازار امتناع ورزیده و حتی سرمایه های خود را برای خرید ملک در خارج از ایران صرف کنند. در میان علل مختلف، نقدینگی یکی از علت های اصلی بروز مشکلات اساسی در کشور است که متاسفانه جدی گرفته نمی شود.
دولت در سال های اخیر توانست تورم را مهار کند. در خلال این مهار تورم مشکلات عدیده ای به وجود آمده که ی.کی از مهمترین آن ها افزایش نقدینگی است. نقدینگی بلای جان تولید است و در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده نقدینگی در کشور بوده ایم. میزان نقدینگی در 5 سال گذشته با شیب تندی افزایش پیدا کرده و همین موضوع خود اثرات منفی بر بازار املاک گذاشته است.

به نظر می رسد دولت یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای بهبود شرایط در یکی از مهمترین بازارهای سرمایه ای یعنی بازار مسکن انجام دهد، کنترل نقدینگی است. دولت حتی با وجود تلاش های فراوان وزیر جدید راه و شهرسازی، قادر نیست بدون کنترل نقدینگی بر بحران های بازار املاک فائق آید.

متاسفانه عدم برنامه ریزی صحیح و عدم توجه به برخی موارد در بازار املاک باعث شد تا شرایط این بازار حتی در زمینه رهن و اجاره نیز به حالت بحرانی درآید. بحرانی شدن وضعیت بازار املاک در کنار رشد نقدینگی باعث شده تا برخی درمان مشکلات بازار ملک را غیر ممکن بدانند. البته برخی از کارشناسان نیز معتقدند دولت با برنامه ریزی صحیح می تواند با کنترل نقدینگی به جنگ این مشکلات برود.

پیش از بروز نوسانات شدید قیمت ارز و ایجاد بحران در بازار املاک، بسیاری از افراد توانایی خرید خانه را داشتند. حتی با ارائه برخی وام ها توسط دولت، امکان خرید برای قشر متوسط به منظور خرید خانه ایجاد شده بود و بسیاری از افراد به اصطلاح خانه اولی، صاحبخانه شدن را تجربه کردند. این در حالی است که با افزایش قیمت املاک، امکان صاحبخانه شدن در چنین شرایط اقتصادی بسیار سخت شده است.

املاک منطقه 22
دولت باید با ارائه تسهیلات مختلف برای خرید ملک، به جنگ نقدینگی موجود برود. تلاش دولت اگر با همراهی بخش خصوصی نیز همراه شود، شاهد تحولات مثبتی در این بازار خواهیم بود. بازار املاک بازاری نیست که با قانون اصلاح شود و باید در کنار قانون و اجرای قانون، مردم و بخش خصوصی نیز به کمک آیند که کنترل نقدینگی یکی از مهمترین وظایف همه افراد جامعه است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.