نقش تحریم ها در بازار املاک

در چند ماه گذشته و با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم ها، افراد نگرانی های زیادی را بابت نقش تحریم در بازار املاک داشته اند. به نظر می رسد بسیاری از کارشناسان به اشتباه معتقد بودند که تحریم های آمریکا و نقض برجام تاثیر بسیار زیادی در بازار املاک خواهد داشت. این در حالی است که به گفته مسئولان و عده ای دیگر از کارشناسان املاک، تاثیر تحریم های آمریکا بر بازار املاک چندان مشهود نخواهد بود.

در واقع با اتفاقاتی که در چند ماه گذشته به وقوع پیوست، به نظر می رسد که افزایش قیمت در این بازار به نهایت خود رسیده و بازار املاک دیگر کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت. در نتیجه به جرات می توان گفت که تحریم های آمریکا نقش بارزی در این بازار ایفا نخواهد کرد.

البته مشخص است که بی تدبیری و رها کردن بازار به حال خود، می تواند اثرات سوء زیادی را در بر داشته باشد. در واقع آنچه که ممکن است بر بازار املاک اثرگذار باشد، عدم مسئولیت پذیری ارگان های مسئول در قبال وضعیت املاک است. البته به نظر می رسد این بی تدبیری ها که به ویژه در ماه های گذشته شاهد نتایج آن بوده ایمف با تغییر وزیر راه و شهرسازی به پایان رسیده باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وزیر راه و شهرسازی در بهترین زمان ممکن و با همکاری مجلس شورای اسلامی تایید شد تا در شرایطی که قرار است تحریم های آمریکا اعمال شود، سیاست های بازار املاک تغییر پیدا کند. خشوبختانه به نظر می رسد در صورتی که بسیاری از تدابیر بیان شده توسط وزیر محترم به اجرا برسد، اثرات تحریم نیز به صفر خواهد رسید. البته مشخص است که این موضوع تنها زمانی امکان پذیر است که این راهکارهای مفید و موثر اجرایی شود.

املاک منطقه 22
تنها تاثیری که ممکن است تحریم ها بر بازار املاک داشته باشد، کاهش ساخت و ساز است. در صورتی که برخی مصالح ساختمانی و تجهیزات مسکونی به خوبی به کشور وارد نشود و یا تولید کنندگان به قطعات مد نظر دسترسی نداشته باشند، ممکن است مشکلاتی به واسطه تحریم در بازار املاک ایجاد شود. موضوعی که خوشبختلنه از ماه ها قبل مورد بررسی دولت قرار گرفته و به نظر می رسد با ارائه راهکارهایی این مشکلات نیز به وجود نخواهند آمد.

به طور کلی در صورت انجام تدابیر لازم، تاثیر تحریم بر بازار املاک به شدت مقطعی و محدود است و خیلی زود نیز برطرف خواهد شد. در واقع تحریم های آمریکا ممکن است شوک بسیار کوتاهی به بازار وارد کند که این شوک قطعا برروی قیمت تاثیر نمی گذارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.