نقش مالیات از خانه های خالی در بهبود بازار مسکن

یکی از دیدگاه های همیشگی گذشتگان که به عنوان یک توصیه به فرزندان گوشزد می شد، سرمایه گذاری در بازار مسکن بوده است. در دیرباز پدرها به فرزندان خود توصیه می کردند که اضافه بر مخارج خود را به عنوان پس انداز، به خرید ملک و املاک اختصاص دهند.

همین موضوع باعث شده تا ایرانیان همواره به املاک به دید یک کالای غیرمصرفی برای سرمایه گذاری نگاه کنند. همین موضوع سرمایه ای به املاک باعث شده تا سرمایه گذاری در این بخش به ویژه در سال های اخیر رونق داشته باشد. حتی در دوران رکود املاک نیز برخی افراد مازاد مخارج خود را برای خرید مسکن کنار گذاشته و در این بازار سرمایه گذاری کرده اند.

البته به غیر از افراد عادی جامعه که به خرید یک یا دو ملک مازاد بر نیاز خود اقدام می کنند که عموماً آن را برای فرزندان خود یا برای خرج های ضروری نگاه می دارند، برخی از سوداگران با خرید املاک قصد به دست آوردن سودهای میلیاردی دارند. طبق بررسی های انجام شده در همین دوران رکود، بسیاری از خانه های کلنگی خریداری شده که معلوم نیست در سال های آینده قرار است چه معضلاتی را در بازار املاک ایجاد کند.

با تمام این احوال، آنچه که از سیاست گذاری های دولت و مجلس ایران بر می آید این است که نگاه سرمایه ای به املاک باید تغییر یابد. این موضوع به ویژه در هفته های اخیر و با رویکردهایی که دولت در زمینه مسکن از خود نشان داده است بیشتر جلوه می کند.

در واقع دولت سعی دارد با برقراری مالیات برای خانه های خالی که صرفاً برای سرمایه گذاری خریداری شده اند، از خالی ماندن خانه ها جلوگیری به عمل آورد. این کار کمک می کند تا مالکان واقعی دست به کار شوند و برای فرار از مالیات، واحدهای مسکونی و یا تجاری خود را اجاره دهند.

این راهکار مالیاتی کمک خواهد کرد تا وضعیت چند هفته گذشته در مورد اجاره بها که با افزایش حباب گونه بسیار زیادی مواجه شده نیز برطرف شود. مضاف بر این، سوداگران نیز کمتر به سراغ خرید املاک و رها کردن آن می روند و همین موضوع می تواند به بهبود اوضاع نابسامان بازار مسکن کمک کند. امید می رود با اجرایی شدن برخی طرح ها، وضعیت فعلی بازار املاک که به سود هیچ کسی غیر از سوداگران نیست، بهبود یابد. بهتر شدن شرایط بازار املاک کمک می کند تا وضعیت اقتصاد ایران نیز ترمیم شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.