طرح های دولت برای بهبود بازار مسکن

با توجه به شرایط پیش آمده در حوزه مسکن همه منتظر اقدامات جدی دولت و راهکارهای عملی آن در بازار ملک و املاک هستند. در طی چند هفته اخیر وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ هایی را تدوین کرده و در قالب نامه به معاون رئیس جمهور تقدیم کرد تا دولت هرچه سریعتر به تصویب آن بپردازد و به مجلس ارسال نماید.

در اولین اقدام وزیر تغییر در قانون موجر و مستاجر و تعیین سقف افزایش اجاره بها مطرح شد. اقدام دیگر اصلاح قانون مالیات بر مسکن و ساماندهی آن در بازار املاک است. هدف از این برنامه و مطرح شدن دوباره موضوع مالیات بر مسکن، برای تشویق به تنظیم قراردادهای اجاره بیشتر از یک سال، ایجاد انگیزه برای تولید واحدهای زیر ۱۰۰ متر در شهرها، کم شدن از آمار خانه های خالی موجود، بالا رفتن میزان عرضه زمین مسکونی برای شهرها و در آخر افزایش یافتن خانه های اجاره ای است.

طرح مالیاتی پیشنهادی در این طرح به این صورت است که از این پس در حوزه املاک، معافیت مالیاتی شامل حال قراردادهای اجاره بیشتر از دو سال می شود. پیش از این معافیت مالیاتی بر مبنای متراژ خانه سنجیده می شد. طبق نظر عباس آخوندی اجرا کردن این طرح شناسایی زمین های مناسب ساخت خانه و همچنین شناسایی خانه های خالی بر عهده شهرداری ها باید گذاشته شود.

شهرداری ها در این زمینه قدرت اجرایی بیشتری در حوزه ملک و املاک دارند.

طرح پیشنهادی وزیر که با عنوان جراحی مالیاتی در بازار املاک مطرح شد، علاوه بر انجام اصلاحیه های لازم در قوانین مالیاتی، باعث کاهش احتکار مسکن در شهرها می شود. در این طرح های پیشنهادی از سوی وزارت خانه، اولویت حمایت از مستاجران است و ایجاد طرح های تشویقی و تنبیهی برای مالکان در نظر گرفته شده است.

در این طرح برای مالکانی که املاک خود را برای دو سال اجاره می‌ دهند، معافیت مالیاتی در نظر گرفته می شود. هدف اصلی اجرایی شدن این طرح معافیتی، تشویق مالکان به تنظیم قرارداد های بیشتر از یک سال است تا این گونه بتوان از التهاب بازار اجاره مسکن جلوگیری کرد.

یکی از مشکلات بازار املاک و عرضه مسکن در شهرها، کم بودن خانه های مسکونی کوچک با قیمت ارزان است. در این طرح وزیر برای انبوه سازان و سازندگان مسکن که به ساخت مسکن با متراژ کم و مناسب با شرایط متقاضی اقدام کنند از پرداختن مالیات مستقیم مربوط به نقل و انتقالات معاف خواهند بود.

در واقع در زمینه املاک تنها مالیاتی که سازندگان باید بپردازند مالیات در رابطه با ساخت و فروش می ‌شود. یک طرح تشویقی مالیاتی دیگر این است که اگر سازندگان واحدهای مسکونی را به اجاره اختصاص بدهند، معافیت مالیات بر اجاره شامل حال آنها و حتی مالکان بعدی املاک نیز می شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.