کنترل بیشتر بازار املاک

با توجه به اینکه در ماه ‌های اخیر شاهد برخی تحولات ناگهانی در بازار مسکن بوده ایم، کارشناسان، دولت و مجلس درصدد بر آمده‌ اند تا با ارائه راهکارهایی به برطرف شدن مشکلات به وجود آمده برآیند. کل مجموعه حکومتی تلاش می‌ کند با استفاده از راهکارهایی از بروز چنین مشکلاتی در ماه‌ های آتی جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به اینکه بازار املاک تازه وضعیت رو به بهبودی را تجربه می‌ کرد و امیدهای برای بهبود اوضاع در این بازار حیاتی ایجاد شده بود، به نظر می رسد با اتخاذ برخی راهکارها می‌ توان مشکلات به وجود آمده را برطرف کرده و دوباره بازار مسکن و بازار ساخت و ساز املاک را به روال عادی بازگرداند. در حال حاضر دولت و مجلس راهکارهای متعددی را برای کنترل بازار املاک به کار بسته اند که یکی از مهمترین این راهکارها گرفتن مالیات از خانه ‌های خالی است.

به گفته برخی از مسئولان در وزارت راه و شهرسازی و همچنین برخی از نمایندگان مجلس نزدیک به ۶۵ درصد از معاملات مسکن جنبه سرمایه ‌گذاری دارد. در واقع نزدیک به دو سوم خرید و فروش در بازار املاک به جهت سرمایه گذاری در این بازار انجام می شود نه مصرف! همین موضوع باعث شده تا پدیده ای به نام معضل خانه های خالی در کشور به وجود آید و تعداد خانه های موجود که خالی از سکنه هستند افزایش پیدا کند.

در چنین شرایطی گرفتن مالیات از خانه‌ های خالی که عموماً به منظور سرمایه گذاری خریداری می‌ شوند، بهترین راهکار برای برطرف کردن مشکل است. البته راهکارهای متفاوت و متعددی برای این کار در نظر گرفته شده که هر کدام از آنها می ‌توانند به‌ نحوی باعث پیشگیری از بروز برخی مشکلات در بازار املاک شوند.
یکی از راهکارهای موثری که قرار است برای کنترل بازار املاک مورد توجه قرار گیرد، این است که قیمت فروش ملک در سند ملکی ذکر شود. این کار باعث می‌شود تا از رشد بدون مرز قیمت املاک جلوگیری به عمل آید. همچنین با استفاده از این قیمت می توان نظام مالیاتی صحیح ترین را پیاده‌ سازی کرد.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس قرار است در فروش دوم یک ملک ۲۰ درصد مالیات بر فروش نسبت به قیمت ذکر شده در سند ملکی اخذ گردد. این موضوع اگر به صورت قانون شفاف درآید، می تواند جلوی بسیاری از سوداگری ها در بازار املاک را بگیرد.

همین موضوع کمک می کند تا مشکلاتی که در ماه های اخیر در زمینه افزایش قیمت افسار گسیخته در بازار املاک شاهد بودیم را در ماه های ادامه سال جاری کمتر مشاهده کنیم.

مقالات مربوطه

2 دیدگاه

    1. نویسنده: آرش تبریزی

      خواهش میکنم

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.