هدف از اخذ مالیات بر عایدی املاک چیست؟

وضعیت به هم ریخته بازار املاک در بهار و تابستان سال جاری باعث شد تا دولت و مجلس به دنبال راهکارهایی برای رفع و جلوگیری از بروز مجدد این مشکلات باشند. راهکارهای متعددی برای این موضوع توسط کارشناسان بازار املاک مطرح و بسیاری از آن ها رد شد. یکی از مهمترین طرح ها و برنامه هایی که مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفت، طرح مالیات بر عادی املاک بود.

هرچند بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عباس آخوندی برای تکمیل این طرح و ارسال آن به مجلس کم کاری کرده است؛ اما حالا پس از مدت زمان زیادی طرح در مجلس شورای اسلامی در حال بحث و گفتگو است. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد این مالیات مطرح می شود، این است که هدف از اخذ این مالیات چیست؟ در واقع باید از چه کسانی مالیات گرفت؟ این موضوع و مشخص نبودن هدف اصلی از این طرح مشکلی است که بحث های زیادی را بین کارشناسان به راه انداخته است.

با توجه به درصد بالای مالیات تعریف شده برای خرید ملک دوم به بعد، برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است افرادی نه برای کسب سودهای کلان بلکه به عنوان سرمایه گذاری برای خانواده اقدام به خرید ملک می کنند. در واقع این کارشناسان که بسیاری از نمایندگان مجلس را نیز شامل می شود، معتقدند که نباید از مردم عادی مالیات بر عایدی املاک گرفته شود. این کار به نوعی باعث کاهش خرید ملک توسط مشتریان واقعی و ایجاد رکود خواهد شد.

هدف از مطرح شدن این طرح، بریدن دست سوداگران از بازار املاک بیان شده بود. این در حالی است که اگر ساز و کار مالیاتی به درستی تعبیه نشود، نمی توانیم مطمئن شویم که دقیقا به همین هدف می رسیم. در واقع دولت و مجلس باید تلاش کنند تا از سوداگران مالیات بگیرند نه از مردم عادی که قصد اخلال در نظام اقتصادی و بازار املاک را ندارند. البته مشخص است که این کار سختی است و باید با بررسی های دقیق صورت گیرد.

در مورد واسطه ها نیز، برخی معتقدند که تنها باید افرادی که با خرید ملک و صبر برای گران شدن و فروختن آن واسطه گری می کنند، شامل پرداخت مالیات شوند. در واقع واسطه گرانی که تنها فروشنده و خریدار را به هم متصل می کنند باید تشویق شوند نه در کار آن ها اخلال ایجاد شود.

املاک منطقه 22

با تمامی این تناقض ها، مالیات بر عایدی املاک باید تا ماه های آتی شروع به کار کند. امید است با وجود نواقص و مشکلات، این طرح بتواند سوداگران را از بازار املاک خارج کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.