چه عواملی بر افزایش قیمت املاک اثر گذاشتند؟

در ماه های گذشته افزایش قیمت املاک باعث بروز بحران هایی در کشور شده است. با توجه به اینکه بازار املاک به نوعی از بازارهای مادر به حساب می آید، به هم ریختگی در این بازار می تواند مشکلات اساسی در دیگر بازارها ایجاد کند. به همین علت بررسی ریشه ای در چرایی افزایش قیمت در بازار املاک بسیار مهم است تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث بهم ریختگی در بازار املاک شد، وضعیت نابسامان بازار ارز بود. التهابات بازار ارز تاثیر منفی خود را بر روی بسیاری از مصالح ساختمانی از میلگرد گرفته تا آجر و سنگ و… گذاشت و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از صاحبان املاک به فکر افزایش قیمت بیفتند. منطق این افراد که در بسیاری از مواقع درست نیز بود، این بود که اگر قیمت املاک افزایش پیدا نکند، دیگر قادر به ساخت ملک های جدید نخواهند بود و همین موضوع خود باعث بروز مشکلات جدید خواهد شد.

نکته بعدی که باعث شد تا افزایش قیمت املاک اتفاق بیافتد، افزایش در قیمت زمین بود. افزایش قیمت زمین نیز به واسطه التهابات بازارهای مختلف مثل ارز و سکه ایجاد شد. متاسفانه نبود سیستم های نظارتی در این زمنه باعث شد تا بسیاری نیز با اقدامات غیر قانونی باعث افزایش قیمت زمین شوند.

املاک منطقه 22
سوداگری نیز یکی از معضلاتی بود که تاثیر خود را بر افزایش قیمت املاک گذاشت. سوداگران که از مدت ها پیش انتظار چنین شرایطی را می کشیدند، پس از بروز التهابات در بازارهای مختلف اقتصادی در ایران، کار خود را شروع کردند. سوداگران مختلفی با انجام معاملات سوری سعی کردند تا افزایش قیمت ملک را رقم بزنند. این افراد از نبود نظارت های کافی توسط وزارت راه و شهرسازی استفاده کرده و نقش بسیار زیادی در افزایش قیمت ملک داشتند. البته بسیاری از این افراد شناسایی شده و در دست قانون گرفتار شده اند.

کاهش تولید در سال های گذشته نیز از جمله مواردی بود که می تواند به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت املاک شناخته شود. وقتی تولید کاهش پیدا کند و نتواند میزان تقاضای بازار را تامین کند، افزایش قیمت کاملا طبیعی است. در نتیجه همین موضوع ساده که به علت بی تدبیری برخی مسئولان ذی ربط اتفاق افتاده، باعث شد تا به سادگی هر چه تمام تر شاهد افزایش قیمت املاک باشیم.

به نظر می رسد دولت عزم جدی خود را برای بهبود و عدم تکرار چنین وضعیتی جزم کرده است. در نتیجه با استفاده از این تجارب، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.