شلیک به دلالان بازار املاک با اجرای طرح مالیات بر عایدی

در فصل نقل و انتقالات سال97 شاهد از هم گسیختگی بازار املاک بودیم. به ویژه در بازار رهن و اجاره شاهد مشکلاتی بودیم که باعث شد بسیاری از افراد نتوانند ملک مد نظر خود را اجاره کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان، فصل نقل و انتقالات در تابستان امسال، یکی از بدترین و فاجعه بارترین شرایط خود در دهه های گذشته را تجربه کرد.به همین علت بود که دولت سعی کرد با اتخاذ تدابیر مختلف از بروز دوباره چنین مشکلاتی پیش گیری به عمل آورد.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه املاک، بیشتری سهم در آشفتگی بازار را دلالان بر عهده داشتند. در واقع دلالانی که مدت ها برای نفوذ به یکی از مهمترین بازارهای سرمایه کشور دندان تیز کرده بودند، با مهیا دیدن شرایط، سعی در ورود به این بازار کرده تا با اقداماتی بازار املاک را دچار بحران کنند. متاسفانه دلال ها نقش خود را به خوبی انجام داده و توانستند اثرگذاری خود را بر این بازار نشان دهند.

البته با ورود قوه قضائیه و پیگیری بی سابقه برای مجازات این افراد، بسیاری از دلالان عمده دستگیر شده و به زودی به سزای اعمال خود خواهند رسید. هرچند اقداماتی به این سبک همواره جوابگو نیست اما اثرات خود را خیلی زود نشان داد.

قوه مجریه نیز برای جلوگیری و پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، طرحی را آماده کرده که با استفاده از این طرح امکان جلوگیری از بسیاری از سوء استفاده ها ساده تر خواهد شد. در واقع این طرح که به طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن نیز شهرت یافته است، دست دلالان را از بازار املاک قطع خواهد کرد. طرحی که اگر اجرا شود به احتمال زیاد دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بازار املاک نخواهیم بود. این طرح یکی از مهمترین طرح های دولت برای جلوگیری از فساد در یکی از مهمترین بازارهای سرمایه ای کشور، یعنی بازار املاک است.

املاک منطقه 22
خوشبختانه وزیر جدید راه و شهرسازی عزیم راسخی برای اجرایی کردن این قانون دارد. نکته مثبتی که در سخنان و برنامه های وزیر جدید مشهود است، استقبال از ارائه ایرادهای این طرح به دولت به منظور اصلاح است. در واقع این طرح از ابتدای مطرح شدن مخالفانی نیز از کارشناسان املاک داشته که نقدهای جدی و قابل قبولی را به طرح وارد کرده اند. به نظر می رسد دولت در تلاش است تا این نقدها را بشنود و برای رفع آن ها تلاش کند. اقدام شایسته ای که به هرچه بهتر اجرا شدن طرح کمک خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.