کاهش 30 درصدی قیمت املاک در راه است

املاک مختلف در ماه های اخیر رشد قیمتی بسیار زیادی را تجربه کردند. افزایش قیمت ناگهانی و با شیب بسیار تند در بازار املاک باعث شد تا مشکلات زیادی در این بازار ایجاد شود. مشکلاتی که به نظر می رسد دلایل مختلفی برای بروز آن وجود داشته و دارد.

یکی از دلایلی که به عنوان دلیل نوسانات اخیر در بازار ملک بیان می شود، ایجاد مشکلات در بازار ارز است. در واقع شروع مشکلات بازار املاکف نوسانات ایجاد شده در بازار ارز بود و باعث شد تا سوداگران نیز از فرصت استفاده کنند و مشکلات را افزایش دهند. مشکلی که باعث شد بسیاری از مشکلات عمده در بازار املاک نمایان شود.

حالا با تغییراتی که در وزارت راه و شهرسازی از سطوح بالایی تا میانی انجام شده است، به نظر می رسد مشکلات بازار ملک به کمترین میزان خود برسد. در این بین با اینکه پیش بینی ها حاکی از ثابت ماندن قیمت ها در بازار املاک بود، برخی کارشناسان معتقد هستند که روند کاهش قیمت ملک از روزهای آتی شروع خواهد شد. طبق نظر این کارشناسان بازار ملک، میزان کاهش قیمت در نهایت به 30 درصد خواهد رسید که میزان نسبتا خوبی است.

مشخص است که برای املاکی که افزایش قیمت 70 درصدی در تابستان گذشته تجربه کرده اند، کاهش 30 درصدی نمی تواند مشوقی برای خریداران باشد. با این حال به نظر می رسد سیاست های کارشناسانه وزیر جدید راه توانسته امید را در دل خریداران روشن کند. به ویژه افزایش احتمال ها برای سرعت بخشی طرح مسکن مهر باعث ایجاد رونق نسبی در بازار املاک شده است. احتمال آغاز به کار طرح مسکن اجتماعی نیز که خود مشوقی برای افراد کم درآمد است نیز کمک خواهد کرد تا قیمت ها روند کاهش به خود ببیند.

املاک منطقه 22

البته همانطور که می دانید املاک نوعی بازار مردمی است وقیمت ها توسط مردم مشخص می شوند. در نتیجه اگر پای سوداگران در بازار ملک نباشد، این مالکان هستند که قیمت املاک خود را مشخص می کنند. در حال حاضر و با شرایط ایجاد شده در بازارهای اقتصادی مختلف، باید دید که مالکان حاضر به فروش املاک خود با قیمت های مناسب تر هستند یا خیر.
در این میان دولت باید با ارائه مشوق هایی کمک کند تا انبوه سازان و مالکان با انگیزه بیشتری اقدام به فروش املاک خود با قیمت های پایین تر نموده و برای ساخت و ساز جدید آماده شوند. طرح هایی در این زمینه در راه است که به روند بهبود قیمت ها کمک خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.