آمار جدید از تسهیلات بدون سپرده خرید املاک در بافت فرسوده

با توجه به این که تامین مالی در حوزه بافت فرسوده یکی از اصلی ترین برنامه های بانک مسکن است، از سال گذشته پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید املاک با اولویت بافت فرسوده در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت.

سقف این تسهیلات در شهر تهران 60 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده و میزان این تسهیلات برای سایر شهرها 40 میلیون تومان قرار داده شده است.
بررسی ها نشان می دهد که در سال 96 و 4 ماه ابتدایی سال جاری، در مجموع 673 فقره تسهیلات بدون سپرده خرید املاک معادل 33 میلیارد و 457 میلیون و 900 هزار تومان در استان های سراسر کشور پرداخت شده است. از این میزان 29 میلیارد و 752 میلیون 300 هزار تومان در سال 96 در اختیار متقاضیان خرید املاک در بافت های فرسوده قرار گرفته است.

در نظر داشته باشید که از مجموع 571 فقره تسهیلات بدون سپرده خرید املاک ارائه شده در کشور، 147 فقره در شعب استان تهران بوده است. پس از تهران استان های همدان، گیلان، مازندران و سمنان به ترتیب بیشترین تعداد تسهیلات را به خود اختصاص داده اند. جالب است که شهرهای بزرگی مثل شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد در بالای لیست جای نگرفته اند.

همچنین در چهار ماه ابتدایی سال جاری، بانک مسکن در حوزه پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید املاک عملکرد مناسبی داشته است. در این بازه زمانی 156 فقره تسهیلات بدون سپرده خرید املاک در محدوده بافت فرسوده سراسر کشور پرداخت شده که رقم تسهیلاتی معادل 3 میلیارد و 750 میلیون تومان دارد. در نظر داشته باشید که سهم تهران از این تسهیلات 1 میلیارد و 140 میلیون تومان بوده که در 47 فقره به متقاضیان ارائه شده است.

همچنین در 4 ماه ابتدایی سال جاری تعداد تسهیلات بدون سپرده خرید املاک در استان همدان معادل 23 فقره، در استان سمنان 13 فقره و در استان گیلان نیز 13 فقره به ثبت رسیده است.

این تسهیلات مختص به بافت فرسوده بوده و از جمله اقدامات کلیدی بانک مسکن در یک سال اول دولت دوازهم به شمار می آید که توانسته است به تاثیر مستقیمی بر رونق املاک در این بافت ها بگذارد. به نظر می رسد با توجه به اتفاقات پیش آمده در ماه خای اخیر، در صورتی که بانک مسکن بتواند تسهیلات مناسب تری به متقاضیان ارائه دهد، مقبولیت بیشتری در پیش فعالان بخش املاک پیدا خواهد کرد و تلاش های این بانک اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.