اتمام مسکن مهر تا چند ماه آینده

در دولت قبل برنامه ای در حوزه مسکن با هدف برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن و تامین مسکن برای افراد متوسط و کم درآمد جامعه با حذف قیمت زمین، اجرایی شد. این طرح با عنوان طرح مسکن مهر و با برنامه و هدف ساخت یک و نیم میلیون مسکن کلید خورد. در سال های بین ۹۱ و ۹۲ ظرفیت و برنامه این طرح حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن با افزایش روبرو بوده است.

برای اجرایی شدن این طرح ملی مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات بانک مرکزی پرداخت شد که این مبلغ بیشترین تسهیلات داده شده تا آن زمان برای ساخت مسکن بود. بخشی از مسکن‌ های مهر در دولت نهم و دهم تحویل داده شد اما بخش دیگر در دولت های یازدهم و دوازدهم اتمام و به صاحبان آن تحویل داده شده است.

در مسکن ‌های مهر به دلیل اینکه از زمین های دولتی و رایگان استفاده شد، اغلب در مکان ‌هایی قرار داشتند که از لحاظ انشعابات شهری فاقد هیچ امکاناتی بودند و به همین دلیل روند تکمیل این املاک طولانی و به دولت بعد ارجاع داده شد.

مسکن مهر علاوه بر یک سری مزایا و اهداف خوبی که دنبال می کرد، دچار یک سری مشکلات بود که برای رفع آن هزینه ‌های زیادی باید پرداخت می ‌شد. از جمله اساسی ترین مشکلات مسکن مهر نداشتن خدمات و امکانات اولیه و شهری بود. هم اکنون طرح مسکن مهر به صورت ۹۸ درصد انجام شده و چیزی حدود ۲ میلیون واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که حدود ۱۰۰ هزار از واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر متقاضی ندارد. هم اکنون از مسکن مهر که در کل 2میلیون و 210 هزار واحد مسکونی بوده، تنها 220 هزار واحد مسکونی باقی مانده است که 100 هزار واحد بدون متقاضی در کل کشور نیز جزئی از این 220 هزار واحد باقی مانده هستند. به نظر می رسد مشکلات واحدهای باقیمانده هم در حال رفع شدن است تا طرح مسکن مهر به صورت نهایی تمام شود.

وی همچنین بیان کرد با وجود گرانی های اخیر در برابر افزایش قیمت مسکن های مهر مقاومت کرده ایم و مانع از افزایش قیمت شده ایم. با وجود شرایط به وجود آمده در بازار مسکن، با افزایش متقاضی برای مسکن مهر رو به ‌رو بوده ایم.

همچنین این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی بیان کرد که تا پایان امسال تمام مشکلات مسکن های مهر باقیمانده برطرف می شود و به صورت کامل این پروژه عظیم ملی تمام می شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.