املاک بدون متقاضی مسکن مهر؛ معضلی که راه حل دارد!

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازار املاک وجود دارد، ملک هایی است که خریداری برای آن وجود ندارد. بزرگترین مشکل در بخش مسکن مهر خود را نمایان ساخته که تعداد بسیار زیادی از املاک در مسکن مهر بدون متقاضی هستند. این در حالی است که به تازگی برخی اسناد منتشره نشان می دهد که وزیر سابق یکی از علل جلوگیری از برطرف شدن این مشکل بوده است.

مسکن مهر یکی از طرح هایی بود که در دولت نهم و دهم اجرایی شد. این طرح با تمام حسن ها و خوبی هایی که داشت و باعث خانه دار شدن افراد زیادی در کشور شد، عیب و ایرادات فراوانی را به همراه داشت. اختصاص زمین برای ساخت املاک در خارج شهر، بدون در نظر گرفتن هزینه ایجاد زیرساخت های مختلف شهری مثل بیمارستان و مسجد و مدرسه، هزینه های دولت را افزایش داد. همچنین تامین نیازهایی مثل آب و برق و گاز نیز برای دولت مشکل ساز شد.

یکی از بزرگترین مشکلات مسکن مهر، عدم تطابق نیاز با ساخت بیان شده است. املاک مسکن مهر در برخی شهرها بیشتر از متقاضیان آن ساخته شده اند. این در حالی است که در برخی شهرها تعداد املاک مسکن مهر کمتر از نیاز بوده و مشکلاتی در این زمینه اجاد شده است. این ایراد مهم به دولت نهم و دهم در زمینه عدم توجه به تطابق نیاز با تولید ملک به شدت وارد است.

در دولت بعد و زمان تصدی وزارات راه و شهرسازی توسط عباس آخوندی، این طرح مزخرف خوانده شد. حال آنکه همین طرح باعث صاحبخانه شدن بسیاری از مردم شده بود. البته درست است که کیفیت املاک ساخته شده و همچنین امکانات موجود قابل قبول نبود؛ اما به هر حال برای بسیاری از خانواده ها بهتر از اجاره نشینی و تحمب مستاجر به شمار می رفت. آخوندی علاوه بر اینکه اعتقادی برای رسیدگی به وضعیت ملک های نیمه ساخته در مسکن مهر نداشت، با بی قانونی از واگذاری زمین های جدید برای ساخت و ساز در طرح های دیگر نیز سر باز زد. بسیاری از افراد علت بروز مشکلات در تابستان اخیر را سلسله اقداماتی می دانند که باعث بروز این مشکل شد.

املاک منطقه 22

خوشبختانه با تغییر وزیر راه و شهرسازی و تدبیر رییس جمهور محترم، شاهد وضعیت بهتری در بازار املاک به ویژه مسکن مهر هستیم. دیگر خبری از بی توجهی به این موضوع ورفع ایرادات نیست. در نتیجه امید می رود مسکن مهر هرچه سریع تر به وضعیت مطلوب دست پیدا کرده و پرونده ساخت و ساز آن مختومه اعلام شود. همچنین برای املاک خالی مسکن مهر نیز راهکارهای عملی وجود دارد که وزیر قبل مایل به انجام آن نبود؛ اما اسلامی وزیر جدید راه و شهرسازی آمده تا این مشکلات را برطرف کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.