اجاره بها همچنان افزایش می یابد

وضعیت نابسامان بازار رهن و اجاره همچنان ادامه دارد. مشخص نیست تا چه زمانی باید روند رو به رشد اجاره بها در سایه عدم نظارت بر این بازار وجود داشته باشد. البته با تدابیری که دولت اندیشیده و وزیر جدید راه و شهرسازی نیز برای آن برنامه های خوبی ارائه کرده است، به نظر می رسد رشد فزاینده اجاره بها در بازار املاک فروکش کند.

طبق آمار بدست آمده در ماه آبان شاهد افزایش 17 درصدی املاک مختلف در تهران بوده ایم. البته این میزان یک عدد میانگین است و ممکن است رد برخی نقاط تهران افزایش قیمت اجاره بها املاک به بیش از 20 درصد نیز رسیده باشد. در هر صورت وضعیت نا بسامان رشد اجاره بها آن هم به میزان نزدیک 20 درصد، مشکلات زیادی را برای قشر ضعیف و متوسط جامعه ایجاد خواهد کرد.

در تابستان امسال بود که به دلایل مختلفی که بارها در مورد آن گفتکو کرده ایم، قیمت رهن و اجاره به ناگاه افزایش پیدا کرد. همین افزایش قیمت که رد برخی مناطق به بالای 70 درصد نیز رسیده بود، مشکلات زیادی را برای مستاجران فراهم آورد. بسیاری از افراد مجبور شدند از محله هایی که سال ها در آن زندگی کرده بودند کوچ کرده و به مناطق پایین تر بروند. حتی برخی از خانواده ها مجبور به ترک شهر شدند و یا برخی به شهرک های اطراف پناه بردند.

این مهاجرت از محله های بهتر و مناطق مطلوب تر هر خانواده به محله هایی که باب طبع آن ها نیست، باعث خواهد شد تا به مرور مشکلات زیادی ایجاد شود. یکی از این مشکلات، عدم دسترسی فرزندان به مدرسه مورد نظری است که چند سال در آن تحصیل کرده است.

با افزایش اجاره بها ممکن است خانواده مجبور باشد کیلومترها از آن محله فاصله گرفته و ادامه تحصیل دانش آموز در مدرسه مورد نظر سخت و هزینه بردار شود. علاوه بر این، افزایش مصرف سوخت نیز یکی از مشکلاتی است که با مهاجرت افراد به محله های دیگر ایجاد می شود. به ویژه افراد شاغلی که مجبور هستند روزانه مسافت بیشتری را تا محل کار خود طی کنند.

املاک منطقه 22

به نظر می رسد کنترل اجاره بها از جمله نکات مهمی است که باید دولتمردان در مورد آن توجه ویژه ای داشته باشند. در غیر این صورت نمی توان به بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد رفاه برای قشر کم درآمد امیدوار بود. امید است تدابیر وزیر جدید راه و شهرسازی که کم کم با معرفی معاونین و مدیران جدید جای خود را در وزارتخانه پیدا می کند، به کنترل قیمت اجاره بها کمک کند.

مقالات مربوطه

1 دیدگاه

  1. asad

    یعنی دولت زورش به صاحبان خانه ها میرسه ؟ بعید میدونم چون هیچ صاحبخانه ای طرح افزایش ۲۰ درصدی افزایش اجاره بها رو قبول نداره و اجرا نمیکنه ، یکی نیست محض رضای خدا بخش اجاره مسکونی سایت دیوار رو تعطیل کنه ، سایت دیوار عملا به گرانی و افزایش اجاره بها دامن میزنه و بنگاهی ها هم بدتر هر چی گرانتر پور سانت بیشتر ، دولت و مجلس کم کاری میکنند چرا یه قانون مدون و مشخص برای افزایش نرخ اجاره بها تصویب نمیکنند برای هر مورد مهمی فوری قانون مشخص میشه ، وزیر مسکن چکار کرده در این یکسال گذشته دیگه تاب و تحمل مستاجر تمام شده قرار بود خانه های خالی رو مشخص کنند و مالیات بگیرند که هیچ کاری نکردند قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازند هیچ کاری نکردند قرار بود جلوی تورم مسکن و افزایش نجومی اجاره بها رو بگیرند هیچ کاری نکردند حداقل وزیر مسکن و شهرسازی رو عزل کنیم تا خیول مردم راحت باشه که هیچ سرپرست و دلسوزی برای این مایحتاج مهم مردم وجود ندارد تا خود مردم یه فکری برای خودشون بکنند به خدا که اگه در این ۱۰ سال اگر میخ جای وزیر مسکن و شهر سازی بود یه کاری انجام میداد حداقل نمیخواست از بیت المال و حق مردم حقوق نجومی بدین به یه نفر وزیر که هیچ کاری انجام نداده و نمیدهد آیا فریادرسی هست ؟

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.