ارز با بازار املاک چه می کند؟

بازار ارز که از چندین ماه قبل درگیر التهاب شد، در اقتصاد کشور و اکثر بازارهای سرمایه ای تاثیر گذاشت. در ماه های اخیر شاهد رشد و افزایش تمام اقلام ضروری، مصرفی و سرمایه ای بوده ایم. یکی از این بازارها که دستخوش بازار ارز شده است بازار املاک است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن بیان کرد که تاثیرات نرخ ارز بر حوزه املاک و مستغلات به دو صورت خود را نشان می دهد. نرخ ارز با روند نزولی خود می تواند اثرات متناقضی بر بازار املاک بگذارد. در واقع چنین شرایطی هم می تواند سبب افزایش و هم سبب کاهش قیمت در این بازار شود.

به گفته علی چگینی وقتی نرخ ارز کاهش می یابد ممکن است سبب کاهش قیمت ملک نیز شود که دلایل مختلفی در بردارد. از جمله علت های کاهش قیمت ملک، جو روانی جامعه بوده که مردم انتظار دارند با کاهش قیمت دلار، قیمت ملک نیز کاهش پیدا کند. وی بیان کرد که اگر قیمت ارز به صورت صحیح و با سیاست گذاری های پایدار کاهش یابد، قطعا باید انتظار کاهش قیمت در بازار املاک را نیز داشته باشم.

علاوه بر انتظارات و جو روانی کاهش قیمت املاک در پی کاهش قیمت ارز، تاثیر دیگری که افزایش نرخ ارز بر روی مصالح و تجهیزات ساختمانی گذاشته، باعث می شود تا در کاهش نرخ ارز اینگونه مواد و مصالح ساختمانی که وارداتی هستند نیز با کاهش قیمت رو به رو شوند. زمانی که قیمت مصالح ارزان شود در هزینه تمام شده ملک نیز تاثیر به سزایی می گذارد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن در رابطه با اثر کاهش نرخ ارز بر بازار املاک و گران تر شدن آن نیز بیان کرد که این شرایط توسط سرمایه داران رخ می دهد. کسانی که با گرانی ارز سرمایه های خود را در این بازار آورده زمانی که با کاهش نرخ ارز رو به رو می شوند، سرمایه خود را به بازار دیگری که اغلب بازار املاک است انتقال می دهند. انتقال سرمایه از بازار ارز به بازار املاک باعث بالا رفتن تقاضا در این حوزه شده و افزایش قیمت املاک را به دنبال دارد.

املاک منطقه 22
این مقام مسئول اظهار کرد این تاثیراتی که در مورد بازارها بیان می شود همیشه یکسان نخواهد بود. همانطور که در روزهای اخیر قیمت ارز کاهش داشت ولی آمار معاملات و قیمت ها در بازار املاک با تغییراتی مواجه نبوده است. بهص ورت کلی نظارت دقیق دولت باید از بروز مشکلات در بازار املاک در ماه های آتی جلوگیری به عمل آورد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.