افزایش صدور پروانه های ساخت املاک

وضعیت بازار املاک بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان نسخه های از پیش تعریف شده برای آن در نظر گرفت و به سمت و سوی خاصی پیش برد. به ویژه از تابستان امسال با افزایش قیمت ناگهانی قیمت ملک در تهران و شهرستان ها، شاهد مشکلات فراوانی بوده ایم. کارشناسان بازار املاک نمی توانند به صورت دقیق در مورد آنچه که قرار است اتفاق بیافتد صحبت کنند.

یکی از مشکلات بازار املاک، خانه های خالی است. این مشکل یکی از مواردی بود که توسط وزیر سابق راه و شهرسازی نیز بارها مورد اعتراض قرار گرفته بود؛ اما عملا هیچ اقدامی برای آن انجام نشد. در حال حاضر نزدیک به 470 هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که متقاضی خرید کمی را به خود اختصاص داده اند. در واقع با افزایش قیمت املاک در تابستان سال جاری، قدرت خرید به شدت افت پیدا کرده است.

نکته دیگری که وجود دارد، آماری است که در مورد صدور پروانه املاک منتشر شده است. طبق آمارها در 6 ماهه نخست سال جاری در حدود 3 هزار پروانه ساخت صادر شده است. این بدین معناست که به صورت میانگین و با احتساب برخی ساختمان های 6 ماهه دوم سال گذشته که مجوز احداث دریافت کرده و هنوز تکمیل نشده اند، حدود 37 هزار واحد مسکونی تا پایان امسال آماده تحویل خواهد بود.

در شرایط فعلی در بهترین حالت تنها نیمی از این واحدها به فروش خواهد رفت و نیمی دیگر به آمار املاک خالی تهران اضافه خواهد شد. در نتیجه به احتمال زیاد در پایان سال 97 نزدیک به 490 هزار ملک خالی در تهران وجود خواهد داشت. البته به طور علمی وجود املاک خالی حتی تا درصد بالایی در شهرهای بزرگی مثل تهران معقول است؛ اما با توجه به اینکه نه زوج های جوان توان خرید دارند و نه برای مقاصد سرمایه گذاری خرید املاک منطقی است، ممکن است روز به روز بر تعداد این واحدهای خالی اضافه شود.

املاک منطقه 22

راه حل این مشکل نه در قطع صدور مجوز برای ساخت بلکه در تسهیل خرید املاک است. دولت باید بتواند با ارائه راهکارهای موثری مثل تسهیلات، کمک کند تا خرید و فروش املاک در تهران و کل کشور افزایش پیدا کند. خرید ملک در تهران اگر به رکود فزاینده دچار شود، ممکن است کل اقتصاد را دچار بحران های شدید کند. در نتیجه دولت و به ویژه وزیر راه و شهرسازی باید به فکر مطلوب سازی تسهیلات مسکن باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.