بازار املاک نیازمند یک بانک توسعه محور

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور ضمن اشاره به عوامل موثر در نابسامانی های بازار املاک از فقدان یک بانک توسعه ای برای تزریق پول به این بازار انتقاد کرد. حسام عقبایی در ابتدا به نقش مشاوران املاک در ثبات یا بی ثباتی بازار املاک اشاره کرد و گفت که در هر شغلی افرادی وجود دارند که ممکن است با فعالیت نادرست و خلاف عرف، آن شغل را خدشه دار کنند و نمی توان گفت که تمامی مشاورین املاک طبق اصول و ضوابط موجود فعالیت می کنند.

عقبایی معتقد است که در رشد و افزایش قیمت املاک مختلف از پاییز سال گذشته آغاز شد و در ماه های اخیر به اوج خود رسید. از دلایل اصلی افزایش بی رویه قیمت املاک، افزایش قیمت بازارهای موازی مثل ارز و سکه بود. همچنین فعالیت سوداگران یا دلال ها نیز سبب شد تا بازار املاک با نوسانات بیشتری مواجه شود. ای موضوع باعث بروز مشکلات عدیده ای در بازار املاک و مسکن شد که بسیاری از مردم نتایح آن را لمس کردند.

عقبایی با بیان این نکته که مشاورین املاک نقش بسیار کوچکی را در ثبات قیمتی بازار املاک دارند بیان داشت که عواملی که موجب نابسامانی های بازار املاک شدند، بخشی مربوط به گذشته است و بخش دیگر آن مربوط به سیاست گذاری های شش ماه اخیر دولت است. همچنین سیاست های پولی و بانکی کشور یکی دیگر از معضل ها است؛ زیرا بانک ها تنها مشغول تجارت های خود هستند و ما یک بانک توسعه ای در حوزه املاک نداریم تا بتواند نقدینگی را در بخش تولید املاک به این بازار تزریق کند.

عقبایی بر این باور است که یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت املاک زمین است که مسئولان به آن توجهی ندارند. اگر یک سازمان در این حوزه وجود داشته باشد که نهادهایی نظیر شهرداری، بنیاد املاک و وزارت راه و شهرسازی عضو آن باشند می توانند قیمت املاک را در بخش زمین کاهش دهند. یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار املاک توازن بین عرضه و تقاضا است.

ما نیازمند برنامه ای جامع در این امر هستیم و باید نگاهمان به آینده باشد. در سالی که یک میلیون ازدواج رقم می خورد و تنها 200 الی 300 هزار واحد مسکونی تولید می شود، این توازن به هم می خورد و می تواند یکی دیگر از عوامل نابسامانی در بازار املاک باشد.

به نظر می رسد وجود نهادهایی که هماهنگ کننده دستگاه های گوناگون باشند می تواند راه حلی برای جلوگیری از بحران آفرینی در بازار مسکن باشد. همچنین وجود یک بانک توسعه محور می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف نماید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.