تصمیمات جدی برای افزایش تسهیلات املاک

با افزایش قیمت ملک در تابستان، تسهیلات املاک نیز ارزش خود را از دست داده است. در برخی از شهرها مثل تهران، قیمت وام کمتر از 20 درصد قیمت یک ملک را پوشش می دهد. این یعنی شما با اخذ وام باید 80 درصد مبلغ وام را برای خرید املاک مورد نظرتان مهیا کنید. در واقع با چنین شرایطی اخذ وام کار اشتباهی است.

اهمیت تسهیلات در ایجاد رونق در بازار املاک بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع استفاده از وام بود که در سال گذشته کمک کرد تا بازار ملک از وضعیت رکود به سمت رونق حرکت کند. تسهیلات در سال پیش توانسته بود بیش از 50 درصد و رد برخی شهرها تا 70 درصد قیمت یک ملک را پوشش دهد. این در حالی است که در حال حاضر نهایت پوشش دهی تسهیلات مسکن حتی به زوج های جوان، 20 درصد است.

دولت و مجلس بر این باورند که برای رفع مشکلات بازار ملک که از مهمترین بازارهای ایران شناخته می شود، باید افزایش تسهیلات خیلی فوری در دستور کار قرار گیرد. مشخص است که ایجاد رکود در شرایط فعلی ممکن است باعث از بین رفتن تعداد بسیار زیادی شغل در کشور شود. موضوعی که به هیچ وجه مورد انتظار دولت و مجلس شورای اسلامی نیست.

در چنین شرایطی باید تصمیمات فوری برای افزایش قیمت تسهیلات گرفته شود. نائب رئیس کمیسون عمران در مجلس بیان کرده که اقدامات خوبی از طرف هر دو قوه مجریه و مقننه برای افزایش وام املاک گرفته شده است. به گفته موسوی بیوکی بانک مرکزی با انجام برخی مطالعات قرار است از طریق بانک مسکن که متولی ارائه وام و تسهیلات است، این افزایش میزان تسهیلات را اجرایی کند. اقدامی مناسب که می تواند اثرات خود را خیلی زود در بازار ملک و بازارهای وابسته نشان دهد.

املاک منطقه 22

آنچه که مشخص است نیاز کشور به تسهیلاتی است که بتواند افراد را برای خرید ملک تشویق کند. اگر این افزایش به نحو احسنت اتفاق بیافتدف می توانیم شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات نه تنها در بازار املاک بلکه در بسیاری از بازارهای اقتصادی باشیم. این گام مثبت البته به صورت تنها قابل اجرا شدن نیست. دولت و مجلس باید همپای هم برای تحقق نکات مثبت افزایش تسهیلات گام بردارند. نکته مهمی که نباید از یاد رود، عدم افزایش مبلغ قسط است. در واقع باید تعداد اقساط و زمان بازپرداخت تسهیلات همزمان با افزایش تسهیلات بالا رود تا مشکلی برای بازپرداخت نیز وجود نداشته باشد. تنها در این صورت است که می توانیم به دنبال اثربخشی تسهیلات املاک باشیم

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.