جزئیات طرح اجاره منازل خالی

یکی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور طی گزارشی اعلام کرد که در بازه زمانی یک ماهه ای باید تمامی منازل خالی اجاره داده شود. در غیر این صورت با شناسایی منزل خالی دادستان به عنوان مدعی العموم شخصا ورود پیدا خواهد کرد و منزل خالی را اجاره می دهد. این طرح یک طرح کاملا خشن برای برطرف کردن مشکل رهن و اجاره است.

ابوترابی در این رابطه اعلام کرد که حدود 2 میلیون 600 هزار منزل خالی در سطح کشور وجود دارد که این مقدار 3 برابر کشورهای پیشرفته است. وی همچنان گفت: متاسفانه این منازل توسط صاحبان آن ها احتکار شده است تا بتوانند با قیمت بالایی به مستاجران اجاره دهند و یا به فروش برسانند. همین اقدامات باعث آشفتگی بازار رهن و اجاره در ماه های اخیر شده است.

در کشورهای پیشرفته نظیر فرانسه اجاره منازل خالی توسط موجران الزامی است. این امر کمک می کند تا عرضه و تقاضا در بازار به تناسب برسد. در کشور ما نیز اگر قرار باشد هیچ نظارتی بر روی بازار رهن و اجاره املاک نباشد، باعث بروز مشکلاتی مثل ایجاد حباب در این بازار خواهد شد.

در ایران نیز در ابتدای انقلاب شورای عالی انقلاب و افرادی مثل شهید بهشتی و مطهری این طرح را مطرح کردند اما در آن زمان قانونی در این زمینه وجود نداشت.

با اجرایی شدن این طرح موجران فرصت دارند که در طول یک ماه منزل خود را به مستاجران اجاره دهند. در غیر این صورت دادستان پس از بازدید از منزل، قرارداد و یا اجاره نامه را تنظیم کرده و اجاره را خودش دریافت می کند. البته باید گفت که حدود 2 میلیون مسکن مهر در کشور ساخته شده است و این در حالی است که ما هم اکنون به همین میزان واحد خالی در سطح کشور نیاز داریم که اکثر این املاک متعلق به افرادی است که در خارج از کشور زندگی می کنند.

این طرح فرصت مناسبی برای مالکان است تا منزل خالی خود را اجاره دهند. در غیر این صورت دادستان وارد این مسئله شده و با قیمت کارشناسی آن را به مستاجران اجاره خواهد داد. در نظر داشته باشید که از طریق قبوض آب و برق و… این منازل شناسایی می شوند و همچنین خود مردم نیز با ثبت منازل خالی در سامانه ای که برای آن طراحی شده می توانند این منازل را شناسایی کنند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.