حال بازار املاک چطور است؟

بررسی ها نشان می دهد که تحولات اخیر در بازار دلار و طلا تاثیر فراوانی بر بازار املاک نیز داشته و باعث بالا رفتن قیمت ها در این بخش شده است. دفتر برنامه ریزی و اقتصاد املاک وزارت راه وشهر سازی اعلام کرد که در تیر ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع زیر بنای واحد مسکونی آپارتمانی 6 میلیون 990 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 53.9 افزایش داشته است.

این افزایش قیمت در پایتخت و مراکز استان ها بیشتر چه چشم می خورد. هرچند در کل کشور و حتی شهرهای بسیار کوچک نیز کم و بیش شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم.
در پایتخت گران ترین منطقه تهران با متوسط هر متر مربع 15 میلیون تومان منطقه یک تهران شناخته شد. همچنین در میان 22 منطقه موجود در پایتخت منطقه 18 با متوسط قیمت 3 میلیون 30 هزار تومان برای هر مترمربع، ارزان ترین منطقه تهران محسوب می شود.

لازم به ذکر است که منطقه 22 تهران با افزایش 91.5 درصدی قیمت بیشترین افزایش قیمت را نسبت به مناطق دیگر به خود اختصاص داده است. این میزان از افرایش قیمت اعتراضات زیادی را در پی داشت و به همین علت دولت تلاش کرد تا برای رفع این مشکل اقدامات فوری به کار بندد.

در گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد املاک وزارت راه شهرسازی اعلام شده است که بیشتر استقبال خریداران، از واحدهای مسکونی 150 تا 200 میلیون تومانی بوده است. افزایش این نوع معاملات نشان می دهد که قدرت خرید خانوارها کاهش یافته است.

همچنین در این گزارش آمده که بیشترین سهم معاملات مربوط به واحدهای مسکونی زیر 5 سال ساخت است که حدود 39 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این کمترین معاملات مربوط به واحدهای 20 سال ساخت به بالا بوده است که شامل حدود 12 درصد از کل معاملات است، هرچند این نوع معاملات نسبت به ماه مشابه سال گذشته 15.7 درصد رشد نشان می دهد. این امر نشان می دهد که افراد به واحدهای فرسوده و اصطلاحا کلنگی روی آورده اند و این نوع واحدها مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند.

نکته دیگر اینکه با اعلام وزارت راه و شهر سازی بیش از 58 درصد از معاملات املاک به واحدهای زیر 10 سال ساخت تعلق دارد. با در نظر گرفتن تحولات بازار املاک بیشترین حجم معاملات در 4 ماه ابتدایی سال به اردیبهش ماه اختصاص دارد که در این ماه بیش از 15 هزار معامله انجام شده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.