رعایت انصاف؛ یکی از راه حل های بازار املاک

بازار پر تلاطم املاک با آمارها و گزارشات متفاوت خود باعث شده تا برخی دندان طمع برای این بازار تیز کنند. در همین رابطه رییس اتحادیه املاک بیان کرد که افزایش قیمت املاک نباید طمع مالکان را به گران تر کردن قیمت ملک خود و طمع دوزی بیاندازد.

مصطفی قلی خسروی کاهش میزان معاملات در بازار املاک و در پی آن افزایش قیمت املاک را امری طبیعی قلمداد کرد و بیان کرد هرگاه در سال های گذشته با افزایش قیمت ملک روبه رو بوده ایم، میزان معاملات ملکی به تدریج کم شده است. همواره در این شرایط خریداران کم تر اقدام به خرید ملک می کنند. در برخی مواقع نیز خریداران قصد خرید ملک دارند اما مالکان با طمع اینکه ملک خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، از فروش ملک و یا املاک خود صرف نظر می کنند.

طبق آمارها میزان معاملات خرید فروش ملک با رشد همراه بوده اما میزان معاملات اجاره با کاهش 13 درصدی همراه بوده است. این میزان از کاهش معاملات ملکی کاهش قدرت مالی خانواده ها را نشان می دهد. افزایش های صورت گرفته در بازار املاک با توانایی ها و درآمدهای اقتصادی اقشار مختلف جامعه همخوانی ندارد.

با توجه به آمارهای بانک مرکزی در شش ماه اول سال قبل به نسبت شش ماه سال جاری در شهر تهران معاملات ملکی 12 درصد کاهش داشته و قیمت املاک به نسبت شش ماه سال قبل نیز با 50 درصد افزایش همراه بوده است. گرانی املاک همیشه با کاهش معامله همراه می شود. خریداران به دنبال ارزان شدن قیمت املاک هستند و صبر پیشه می کنند و مالکان نیز با طمع گران تر شدن قیمت ملک خود از فروش آن موقتا صرف نظر می کنند و همین امر سبب رشد قیمت با کاهش معامله می شود.

رییس اتحادیه املاک به مالکانی که ملک خود را با طمع فروش قیمت بالاتر از دور معاملات خارج کرده اند توصیه کرد که ملک خود را به فروش برسانند تا در نتیجه آن ارزش افزوده بالاتری نصیبشان گردد. داشتن انصاف کمک می کند تا وضعیت بازار املاک بهبود یافته و در نتیجه همه از این وضعیت سود خواهند برد.

املاک منطقه 22
امید می رود در نیمه دوم سال وضعیت بازار املاک ثبات بهتری نسبت به ماه های قبل از خود را تجربه کند و اگر سیاست گذاری های صحیحی در بخش املاک صورت پذیرد و اقتصاد کلان کشور نیز دستخوش تحولات جدیدی نشود، می توان امید داشت که تا پایان امسال و ابتدای سال آینده بازار املاک شرایط بهتری را پیش روی خود داشته باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.