رکود؛ جزئی از بازار املاک در 10 سال گذشته

رکود یکی از محتمل ترین پیش بینی هایی است که برای بازار املاک می شود. در واقع با توجه به تحولاتی که در بازارهای مختلف و خود بازار املاک ایجاد شده کارشناسان بر این باورند که املاک دوباره به حالت رکود خود باز خواهد گشت. بررسی آمارها در هفته‌ های گذشته نشان می دهد که خرید و فروش املاک به شدت کاهش پیدا کرده است.

با توجه به افزایش قیمت و ثابت شدن قیمت های جهش یافته، خریداران همچنان در انتظار پایین آمدن قیمت املاک مختلف بوده و فروشندگان نیز حاضر نیستند قیمت‌ های خود را کاهش دهند.

همین موضوع باعث شده تا خرید و فروش املاک در فصل رونق خرید و فروش که فصل تابستان است نیز کاهش داشته باشد. درصدهای مختلفی برای میزان کاهش خرید املاک بیان می ‌شود؛ اما به نظر می‌ رسد هر کدام از این درصدها وابسته به برخی پارامترها هستند. آنچه که مشخص است میزان خرید املاک کاهش پیدا کرده و باید به این موضوع توجه شود.

نکته قابل توجه که باید به آن اشاره کنیم این است که کارشناسان بازار املاک در حال حاضر پیش بینی های محتاطانه ای را در مورد آینده بازار املاک انجام می دهند. علت این موضوع این است که این کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در بازار املاک در انتهای سال ۹۶ پیش بینی هایی را برای خروج از دوران رکود بیان کرده بودند.

حتی بسیاری ار کارشناسان احتمال افزایش حباب گونه قیمت املاک در سال ۹۷ را غیرممکن می دانستند. اما با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد ایران و به ویژه در زمینه ارز و طلا افتاد، قیمت املاک به صورت حباب گونه افزایش پیدا کرد و مشکلات زیادی را که در زمینه خرید و فروش و چه در زمینه رهن و اجاره املاک ایجاد نمود.

به نظر می‌رسد خرید املاک از جمله مواردی است که باید با توجه به بسیاری از پارامترها بررسی شود. همین موضوع خریداران را برای ورود به بازار خرید و فروش املاک منصرف کرده است. با توجه به شرایط فعلی بازار املاک می توان گفت که همچنان املاک از رکود خارج نشده و تنها در یک مدت زمان کوتاه 3 الی 4 ماهه وضعیت بازار املاک از شرایط ۱۰ سال گذشته که در حالت رکود قرار داشت، خارج شده و دوباره به سمت رکود بازگشت.

به تعبیر بهتر می ‌توان گفت که تنفسی که در رکود ۱۰ ساله بازار املاک شکل گرفت، نوعی استثناء برای شرایط این بازار در سال های گذشته بوده و رکود به عنوان بخش عادی در بازار املاک محسوب می شود!!

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.