فرصت های فوق العاده در بافت فرسوده املاک

بافت فرسوده یکی از حساس ترین قسمت های شهر است. بافت فرسوده عامل مشکلات زیادی برای شهرها است و می تواند حتی در زمان هایی بحران آفرین باشد. احیای بافت فرسوده یکی از مهمترین جنبه هایی است که دولت ایران در سال های اخیر به آن توجه داشته است.

بافت فرسوده ویژگی های بسیاری زیادی را در دل خود جای داده است. ظرفیت ها موجود در بافت فرسوده کمک می کند تا هزینه کرد برای احیای آن به نحوی جبران شود. این ویژگی ها کمک می کنند تا بازسازی و احیای بافت فرسوده نیز به نحو احسنت به سرانجام برسد.

از مهمترین ویژگی های بافت فرسوده نزدیکی آن به مرکز شهر است. این بدان معناست که دیگر نیازی به ساخت زیرساخت در کنار احیای آن نیست. هرچند برخی از زیرساخت ها نیز فرسوده شده اند و باید اصلاح شوند؛ اما هزینه اصلاح این زیرساخت ها به مراتب از ساخت جدید آن ها کمتر خواهد بود. وجود سوپر مارکت، کلانتری، بیمارستان، مسجد و… کمک می کند تا پس از احیای بافت فرسوده و دقیقا روز بعد از اتمام کار، امکان زندگی در آن محل فراهم باشد.

نکته قابل توجه دیگری که باعث شده تا دولت با تمام قوا برای احیای بافت فرسوده تلاش کند، خطرناک بودن این قسمت از شهر است. بافت فرسوده شهرهای مختلف به ویژه تهران هر لحظه با تکانه زلزله ای فرو می ریزند. همچنین کوچه های تنگ و باریک، دسترسی آتش نشانان و گروه های امدادی را در صورت بروز مشکل سخت می کند.

خوشبختانه دولت فعلی با درس گرفتن از مسکن مهر، سعی دارد تا با ساخت املاک در بافت فرسوده و توسط خود مردم، اقدامی مثبت در جهت خانه دار کردن مردم و در کنار آن اصلاح بافت فرسوده بردارد. اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته و بانک مسکن نیز اقدام به ارائه وام با سود بسیار پایین می کند.

البته مشخص است که میزان بودجه ای که برای این موضوع در نظر گرفته شده، با نیاز جامعه اصلا سازگاری ندارد. این میزان بودجه و وام هایی که ارائه می شود، برای بافت فرسوده تهران نیز مناسب نیست چه برسد به کل ایران!

امید می رود که دولت تدبیر و امید با توجه بیشتر به بافت فرسوده مشکل مسکن بسیاری از خانوارها را برطرف کرده و نگرانی ها از بافت فرسوده را نیز برطرف کند. البته باید منتظر ماند و اجرایی شدن طرح ها را به صورت کامل دید. هرچند اگر دولت به درستی این طرح ها را اجرا کند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد و مشکل بسیاری نیز حل خواهد شد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.