نظرسنجی از مردم درباره آینده بازار مسکن

با توجه به شرایط بازار مسکن، کارشناسان این حوزه بر این باورند که اگر بازار مسکن با همین وضع ادامه پیدا کند، شاهد رکود تورمی خواهیم بود. مسکن که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ رونق دوباره گرفت و افزایش قیمت منطقی داشت، متأسفانه در اوایل سال ۹۷ با رشد قیمت نجومی همراه شد.
با توجه به شرایط بازار مسکن در اردیبهشت سال جاری، بالاترین تعداد معامله مسکن در طی دو سال اخیر در کلان شهر تهران به ثبت رسیده است. برای نمونه در منطقه ۵ شهر تهران که در رتبه نخست معامله‌ های ملکی است، به صورت میانگین ۵۳.5 درصد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
از جمله عوامل رشد بسیار زیاد قیمت مسکن می توان تقاضای انباشته شده در طی چند سال رکود بازار مسکن و همچنین دست یافتن به قدرت خرید متقاضیان به دلیل ارائه تسهیلات بانکی دانست. البته در کنار همه عوامل گفته شده باید بیان کرد که با پرتلاطم شدن بازارهای ارز و سکه، بخشی از سرمایه افراد به سوی مسکن آمده و این بازار دچار تورم حباب گونه شد.
طبق نظر سنجی صورت گرفته از شهروندان تهرانی در رابطه با آینده بازار مسکن، ۵۴ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، معتقد بودند که قیمت ها تا چند ماه آینده کاهش پیدا می کند. شهروندان همچنین در این نظرسنجی بیان کردند که اگر رشد قیمت همچنان ادامه یابد، رکود دوباره به بازار مسکن برمی‌گردد.
فردین یزدانی نویسنده طرح جامع مسکن علت التهاب در بازار قیمت مسکن را تقاضای مسکن در مناطق مصرفی شهر تهران و بی ثباتی در بازار ارز و سیاست های بین المللی می داند. وی همچنین بیان کرد که بی‌ ثباتی در نرخ ارز باعث شده تا داد و ستد های خارجی کاهش پیدا کند و هر تغییر در این دو مورد تأثیر مستقیم بر روی قیمت معاملات مسکن می‌ گذارد.
بهترین راهکار از نظر فردین یزدانی انجام سیاست‌ های حمایتی مثل واگذاری مسکن به صورت اجاره ای و مسکن اجتماعی است. با انجام این سیاست‌ های حمایتی باید بازار را کنترل کرده تا اقشار ضعیف هم بتوانند از مسکن برخوردار شوند.
به نظر می رسد سیاست های گذشته در زمینه بازار مسکن، آینده این بازار را روشن کرده بود اما در حال حاضر کمی از این امید به آینده بازار مسکن کاسته شده که خطرات زیادی به همراه دارد. بهتر است مسئولان تمرکز خود را برای رفع این مشکل به کار گیرند تا هم رکود به بازار مسکن باز نگردد و هم مردم بتوانند به خرید و فروش ملک ادامه دهند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.