نقدینگی؛ مهمترین عامل التهاب زا در بازار املاک

با توجه به این موضوع که بازار مسکن یکی از متغیرهای اقتصادی به شمار می آید و می تواند در اقتصاد کشور نقش پررنگی داشته باشد، باید برای کنترل این بازار تلاش کرد تا بتوان ثبات را جایگزین نوسانات موجود کرد. نوسانات ماه های گذشته مشکلات زیادی را برای صاحبان املاک و متقاضیان خرید ملک ایجاد کرده است.

حتی بازار رهن و اجاره نیز با توجه به این التهابات ملتهب و حباب گونه شده است
شرایطی که در حال حاضر بازار مسکن با آن مواجه است به دوبخش تقسیم می شود که عبارت اند از تقاضای سوداگری که می تواند در بازار های مختلف نیز وجود داشته باشد و تقاضای مصرفی بازار که در این زمینه باید دولت تمرکز زیادی داشته باشد تا بازار مسکن بتواند در پاسخ به نیاز مصرف کنندگان واقعی موفق باشد.

بهتر است توجه داشته باشید که در کشور، 1500 میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد. در صورتی که بخش عمده ای از این نقدینگی وارد بازار مسکن شود، اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد. زمانی که تمام نقدینگی ها و یا بخش بیشتری از آن وارد یک بازار مهم چون بازار املاک شود، ممکن است که سایر بازارها از رونق بیافتد. همچنین بازاری سهم بیشتری از نقدینگی ها را به خود اختصاص می دهد، دچار شوک های پی در پی خواهد شد.

به عنوان مثال در روزهای اخیر بیشتر نقدینگی ها وارد بازار طلا و ارز شد. این امر موجب شد که قیمت طلا و ارز افزایش بی رویه ای داشته و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرد. در نظر داشته باشید که در مقابله با چنین عواملی رویکردهای تعزیراتی همیشه مثمر ثمر نخواهد بود و با تکیه بر این رویکردها نمی توان از به وجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. اگر بخواهیم ذهنیت تعزیراتی داشته باشیم، همیشه بازار مخرب از ما جلوتر خواهد بود.

برای مقابله با این عوامل باید نقدینگی را وارد بازار کرد تا انبوه سازان بخش مسکن بتوانند به تولید و ساخت و ساز مسکن بپردازند تا پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشند. همچنین باید به این نکته اذعان داشت که زیر ساخت های تولیدی کشور باید اصلاح شوند و نیز صنایع، رقابت پذیر شوند. لازمه این امر تزریق نقدینگی توسط دولت به بازار های مختلف است.

این سرمایه گذاری توسط دولت به مرور زمان به چرخه تولید باز خواهد گشت و با ایجاد ارزش افزوده خود را نمایان می سازد. دولت با مهار نقدینگی و کنترل ورود آن به بازارهای مختلف می تواند در برابر مشکلات مقاوم باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.