چرا پیش بینی های بازار املاک در سال 97 محقق نشد؟

در سال گذشته با شروع تغییر در بازار املاک و ساختمان، زمزمه های خروج از دوران رکود و شروع دوره رونق در بازار ملک آغاز شد. برخی از کارشناسان در آن زمان اعلام کردند که به احتمال زیاد در سال 97 رشد قیمت ها در بازار املاک متناسب با نرخ تورم عمومی کشور خواهد بود. اما با آغاز سال 97 و گذشت چندین هفته از آن، خیلی زود مشخص شد که این پیش بینی از شرایط بازار مسکن با شکست مواجه خواهد شد.

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده است که آنها در سال گذشته اشاره کرده اند که در صورت عدم وجود تغییرات شدید در بازار های موازی، تغییرات بازار مسکن هم تراز تورم عمومی خواهد بود. اما با توجه به تلاطم به وجود آمده در بازار ارز، پیش بینی های بازار املاک در سال 97 نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

این مسئله، موضوع جدیدی نیست چراکه همزمان با افزایش بیش از 110 درصدی قیمت دلار در سال 1391، این تغییر در بازار املاک منجر به بالا رفتن 45 درصدی نرخ قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شد.

برخی از افراد چنین ادعا می کنند که مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان های مسکونی از تولیدات داخلی کشور هستند و نباید تغییر در نرخ ارز منجر به بالا رفتن نرخ معاملات ملکی در دفاتر املاک سطح کشور شود. معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این ادعا عنوان کرد که هم برخی از مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان ها دارای وجهه وارداتی بوده و از تغییرات نرخ ارز متاثر می شوند و هم تبدیل نقدینگی افراد به سرمایه های کم خطر باعث بروز تغییر در بازار املاک می شود.

اصلانی از وزارت راه و شهرسازی به وابستگی بازار املاک به نرخ ارز اشاره کرده و تاثیر بالا رفتن نرخ ارز در تغییر رفتار مردم را مشخص کرد. به گفته اصلانی با بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن کاهش ارزش پول ملی، افراد از بازارهای نقدی به بازارهای سرمایه ای سوق پیدا می کنند. یکی از بهترین بازارهای سرمایه ای که از التهاب های بین المللی آسیب کمتری خواهد دید بازار املاک و ساختمان است.

هجوم افراد به بازار املاک برای تبدیل سرمایه خود به ملک باعث شده تا این بازار با شوک پیش بینی نشده ای رو به رو شود. با بروز این شوک در بازار مسکن و همزمان شدن آن با فصل تابستان که همواره زمان بالاتر رفتن قیمت ها در بازار ملک هست، باعث شده تا پیش بینی های انجام شده از بازار ملک در سال 97 با شکست مواجه گردند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.