املاک کلنگی در رکود به سر می برند

یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد ایران، رکودهای دوره ای با زمان بلند است. رکود اخیر در بازار املاک که از ابتدای دهه 90 آغاز شد، تا سال گذشته به صورت مداوم ادامه داشت. حتی دولت یازدهم نیز نتوانست کاری برای این رکود کند؛ اما با برخی راهبردها از اواخر سال پیش شرایطی برای خروج املاک از رکود فراهم شده بود که با بهم ریختگی اوضاع اقتصاد ایران، این روند نیز مختل شد.

تابستان امسال بازار املاک از رکود خارج شده و حجم معاملات افزایش پیدا کرد؛ اما با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت ملک، اتفاقات خوبی در پی این رونق نیفتاد. در نتیجه در ماه گذشته شاهد ورود دوباره بازار ملک به رکود بوده ایم. رکودی که اگر با برخی راهکارها کنترل نشود، ممکن است تا پایان قرن حاضر به طول انجامیده و سال های جدید در قرن پانزدهم شمسی نیز با مشکل رکود مواجه باشیم

یکی از مشکلات فعلی، رکود املاک کلنگی است. املاکی که به عنوان محلی برای ساخت آپارتمان ها و ساختمان های جدید خریداری شده و سپس ساخته می شوند. ملک کلنگی نه در بابر زلزله مقاوم است و نه کیفیت لازم برای صرفه جویی در مصرف انرژی را دارد. در نتیجه نمی توانیم به سادگی از رکود در بازار املاک کلنگی بگذریم.

وقتی در خرید املاک کلنگی دچار رکود شده ایم، یعنی خبری از ساخت و ساز نیست. کاهش ساخت و ساز خود از عواملی است که باعث ایجاد تورم بسیار زیاد در بخش املاک خواهد شد و ممکن است چند سال آینده با کمبود ملک، دچار جهش شدید قیمتی باشیم. این یک زنگ خطری است که در بازار املاک به گوش می رسد و همین موضوع باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان بازار ملک شده است. به نظر می رسد بهترین راهکار برای مقابله با چنین شرایطی، ایجاد انگیزه برای انبوه سازان و سازندگان ساختمان است.

املاک منطقه 22
اگر دولت بتواند شرایط مساعدی را مهیا کند که انبوه سازان با خرید املاک کلنگی به ویژه در بافت های فرسوده، اقدام به ساخت ساختمان کنند، مشکل رکود در بازار املاک کلنگی بر طرف خواهد شد. ارائه تسهیلات و کاهش کاغذبازی ها در شرایط فعلی، از گزینه های مهمی است که دولت باید پیگیری کند.

علاوه بر این، کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که مسکن سازان به آن نیاز دارند. دولت باید برای بهبود شرایط بازار املاک، مشوق های عملی برای ترغیب سازندگان ساختمان فراهم کند که ارائه مصالح باکیفیت با قیکت مناسب، یکی از این راهکارها خواهد بود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.