زمزمه های اجرای مالیات بر عایدی املاک به گوش می رسد

تابستان امسال بود که به دلیل برخی نوسانات در بازار ارز و طلا، وضعیت بازار املاک متلاطم شد. این اتفاق جرقه ای بود تا سوداگران فرصت را غنیمت شمرده و برای دریافت سودهای کلان، به سراغ این بازار بیایند. بسیاری از کارشناسان بازار املاک، سوداگری را علت اصلی مشکلات و اختلال در بازار ملک می دانند. موضوعی که باعث شد دولت برای بروز دوباره این مشکل دست به کار شود.

یکی از مهمترین طرح هایی که برای جلوگیری از سوداگری در سال های اخیر به سمت اجرایی شدن پیش می رود، طرح عایدی بر املاک است. این طرح به این منظور مطرح شد تا نظارت بر بازار املاک ساده تر اتفاق بیافتد. با توجه به موارد مختلفی که در این طرح وجود، نظارت شفاف تر بر قیمت بازار املاک امکان پذیر خواهد بود. موردی که در تابستان امسال خبری از آن وجود نداشت و دست سوداگران را برای اخلال در بازار باز گذاشته بود.

این طرح همچنین به درآمدهای مالیاتی دولت می افزاید. هرچند ممکن است برای برخی افراد اجرای طرح عایدی بر املاک به علت اخذ مالیات غیر جذاب باشد؛ اما این طرح کمک ویژه ای برای جلوگیری از سوداگری در بازار ایجاد شده است. اگر طرح به خوبی و کامل اجرایی شود، همه افراد سود خواهند برد؛ البته به جز سوداگرانی که می خواهند از فرصت ها سوء استفاده کرده و مبالغ هنگفتی به دست آورند.

بر اساس این طرح، مالیاتی بر افزایش قیمت ملک اخذ می شود. به همین علت قیمت ملک در زمان خرید و فروش به صورت مشخص ذکر می شود و بر تفاوت قیمت مالیات تعلق می گیرد. همین راهکار ساده که البته اجرایی شدن آن به زیرساخت های مختلفی نیاز خواهد داشت، می تواند به قطع شدن زنجیره سوداگران در انجام معاملات سوری کمک کند. البته مشخص است که طرح باید به طور دقیق و به صورت مکانیزه و آنلاین اجرایی شود تا بهترین بازخورد را داشته باشد.

املاک منطقه 22

خبرها حاکی از آن است که علاوه بر عزم دولت برای اجرایی کردن این طرح، مجلس نیز به صورت پیگیرانه برای تصویب جزئیات طرح در تلاش است. اگر هماهنگی قوا برای اجرایی شدن طرح عایدی بر املاک به خوبی پیش رود، احتمال بروز مشکل در سال آینده به صفر می رسد. البته این به شرطی است که هرچه سریعتر طرح اجرا شود تا نواقص آن قبل از رسیدن به فصل خرید و فروش املاک برطرف گردد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.