از مسکن اجتماعی چه خبر؟

یکی از مهمترین وظایفی که دولت های مختلف مسئول اجرایی کردن آن هستند، تامین املاک برای افراد مختلف است. طرح های مختلفی در طول دهه های گذشته در کشور به منظور تامین ملک به ویژه برای افراد نیازمند در کشور اجرایی شده است. از برچیده شدن حلبی آبادهای تهران گرفته تا مسکن مهر، پروژه هایی بوده اند که موفق یا ناموفق توانسته اند بخش از نیاز املاک کشور را برطرف کنند.

از جمله بهترین طرح هایی که در دولت تدبیر و امید توسط وزیر وقت راه و شهرسازی بارها مورد تاکید قرار گرفت، مسکن اجتماعی بود. طرح مسکن اجتماعی یکی از طرح های خوب در زمینه بازار ملاک بود که با توجه به مکانیزم های تعبیه شده، امیدهایی را در دل افراد نیازمند ایجاد کرده بود. این طرح قرار بود برای افراد تحت پوشش سازمان های مشخص شده مثل کمیته امداد و بهزیستی و با همیاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا شود.

ویژگی خوب طرح مسکن اجتماعی این بود که قرار شده بود مشکلات مسکن مهر را نداشته باشد. در واقع قرار بود مسکن اجتماعی به جای ساخته شدن در خارج از شهر، در دل شهرهای بزرگ و در بافت فرسوده اجرایی شود. این کار می توانست بازار املاک را دگرگون کند. در واقع اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی بسیاری از مشکلات بازار املاک را برطرف می کند.
متاسفانه این طرح خوب هنوز مسکوت باقی مانده است.

با وجود اینکه بسیاری از مقدمات طرح مسکن اجتماعی انجام شده، اما عزمی در وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن آن وجود نداشته است. طرحی که شاید اگر در سال های ابتدایی دولت تدبیر و امید و همزمان با مطرح شدن، به صورت جدی پیگیری می شد، فازهایی از آن امروز به اتمام رسیده بود. این در حالی است که بعد از گذشت چند سال، هنوز هیچ اقدام عملی برای اجرایی شدن مسکن اجتماعی صورت نگرفته است.

املاک منطقه 22

خوشبختانه با تدبیر دولت دوازدهم در ترمیم کابینه، وزیر جدید راه و شهرسازی، عزم بزرگی برای حل مشکلات بازار املاک دارد. این جدیت در برطرف کردن مشکلات، به احتمال زیاد به سراغ طرح مسکن اجتماعی نیز خواهد آمد. طرحی که اصل آن مربوط به وزیر سابف است و می تواند مراحل اجرایی شدن آن در زمان تصدی گری وزیر جدید صورت پذیرد.

بازار املاک در حال حاضر نیاز به مشوق هایی است تا به سمت رکود پیش نرود. همچنین ایجاد ساخت و ساز نقش مهمی در اقتصاد کشور و فعال شدن بازارهای به خواب رفته دارد. در نتیجه توجه به طرح هایی مثل مسکن اجتماعی، کمک بزرگی به بازار املاک خواهد کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.