کاهش قیمت ملک؛ از شایعه تا واقعیت!

در چند هفته اخیر شایعات زیادی در مورد کاهش قیمت ملک در کشور ایجاد شده است. این شایعات به ایجاد رکود در بازار املاک دامن خواهد زد و رونق مقطعی ایجاد شده در این بازار را به سمت نابودی می کشاند. این شایعه اگر حتی به واقعیت هم برسد، زمان زیادی خواهد برد و معلوم نیست پراکنده کنندگان این شایعه به دنبال چه اهدافی هستند.

درست است که شاهد کاهش قیمت ارز به صورت تدریجی هستیم؛ اما این نمی تواند عامل تاثیرگذار بر روی کاهش ناگهانی قیمت ملک باشد. قیمت املاک بیشتر توسط مالکان مشخص می شود و به همین علت کاهش قیمت باید به صورت کلی انجام شود. با توجه به افزایش مصالح ساختمانی و موارد دیگر، بعید به نظر می رسد مالکان به ویژه انبوه سازان، حاضر باشند قیمت املاک خود را کاهش دهند.

به نظر می رسد پخش کردن شایعات مبنی بر کاهش ناگهانی قیمت ملک، واقعیت چندانی نداشته باشد. شاید این کاهش قیمت به صورت تدریجی اتفاق بیافتد اما امکان ریزش یکباره قیمت ملک به هیچ عنوان وجود ندارد. مصطفی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است خریداران واقعی مسکن نباید در انتظار کاهش قیمت ملک باشند و خرید خود را انجام دهند.

وی بر این باور است که جو روانی افزایش قیمت ارز و طلا، عاملی تاثیرگذار بر روی قیمت املاک بوده است. به همین منظور ممکن است با توجه به نگرانی برای افزایش قیمت دوباره ملک، به این زودی شاهد کاهش قیمت نباشیم. علاوه بر این شرایط جدیدی که با تغییر وزیر راه و شهرسازی صورت گرفته است، زمان زیادی خواهد گرفت تا بازار شکل بگیرد.

املاک منطقه 22
تغییر در سیاست های وزارت راه و شهرسازی ممکن است زمان زیادی ببرد اما اصل تغییر باعث می شود تا مدت زمان زیادی خبری از کاهش قیمت املاک نباشد. در نتیجه شوک کاهشی قیمت ملک بعید است در ماه های اخیر در بازار املاک اتفاق افتد. بهتر است کسانی که قصد خرید دارند و حتی ملک مورد نظر خود را انتخاب کرده اند، اقدامات لازم را برای خرید انجام دهند. پیش بینی در این بازار بسیار سخت است و ممکن است حتی قیمت ها به دلایل نامشخص و غیر کارشناسی، افزایش هم پیدا کند.

وزارت راه و شهرسازی با رویکرد جدید خود قصد دارد تا قیمت ها را به نحوی کاهش دهد. این کاهش قیمت می تواند با ارائه تسهیلات با سود کمتر اتفاق بیافتد و یا با کاهش قیمت مصالح ساختمانی برای انبوه سازان! در هر صورت اتفاقات مختلفی برای کاهش تدریجی قیمت ایجاد می شود که باز معلوم نیست به چه صورت اثرگذار باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.