بازار املاک همچنان در انتظار رشد معاملات!

از ابتدای مهرماه تاکنون که بیش از نیمی از آن گذشته، در سامانه ثبت ملکی در شهر تهران مجموع 4262 معامله ملکی به ثبت رسیده است. این میزان از معامله ملکی به نسبت ماه گذشته از کاهش 30 درصدی میزان معاملات خبر می دهد. در واقع زمان سپری شده در مهرماه معاملات همچنان روند کاهشی خود را طی کرده است.

در چند ماه گذشته با افزایش قیمت املاک روند کاهشی معاملات در این بازار آغاز شد و هر ماه نسبت به ماه قبل معاملات رو به کاهش بوده است. در شرایط فعلی و این روند کاهشی رکود معاملاتی در حوزه املاک در شهر تهران برقرار شده است.

قیمت املاک در مرداد ماه سال جاری به گونه ای پیش رفت که بین توان متقاضیان برای خرید خانه تا قیمت هایی که معامله می شد، فاصله بسیاری ایجاد شود و همین امر باعث کاهش معاملات ملکی در شهر تهران شده است.

برخی از کارشناسان حوزه املاک گرانی قیمت خانه ها را ناشی از گرانی ارز و طلا می دانستند که در روزهای گذشته دلار با کاهش قیمت مواجه شد. با کاهش نرخ ارز طبق گفته قبلی کارشناسان باید انتظار کاهش قیمت های املاک را داشته باشیم. در حالی که این اتفاق هنوز رخ نداده و برخی از کارشناسان از افزایش دوباره قیمت املاک صحبت می کنند. علت این افزایش قیمت به گفته کارشناسان نبود توازن بخش عرضه با بخش تقاضای مسکن است.

به گفته کارشناس اقتصادی مهدی سلطان محمدی، رابطه ای که بین نرخ ارز و املاک وجود دارد از دو منظر قابل بررسی است. اولین منظر از رابطه نرخ ارز با قیمت ملک در بحث رقیب بودن این دو بازار سرمایه ای است. هنگامی که بازار سرمایه ای مانند ارز با افزایش قیمت رو به رو می شود، کسانی که قصد سرمایه گذاری دارند به این بازار روی می آورند و دلار خریداری می کنند. به دلیل اینکه بازار سرمایه ای مسکن دیر بازده بوده با نوسانات در دیگر بازارهای سرمایه ای، اقبال از بخش املاک کم و زیاد می شود.

املاک منطقه 22
دومین منظر رابطه ارز با قیمت املاک این است که وقتی نرخ ارز افزایش می یابد، به معنی کاهش ارزش ریال است که همین موضوع باعث می شود افراد به جای سرمایه گذاری در حوزه املاک سرمایه خود را به دلار تبدیل کنند.

با توجه به دلایل گفته شده می توان نتیجه گرفت که نبود توازن عرضه و تقاضای این بازار با نوسانات بازار ارز می تواند همچنان افزایش یابد. برای برطرف کردن این موضوع تنها راهکار هدایت نقدینگی به موضوعات صحیح است که متاسفانه در ماه هیا گذشته اتفاق نیافتاده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.