باید برای صاحبخانه شدن مردم فکری کرد!

در سال هایی که پشت سر گذاشتیم بازار املاک با کم رونقی و رکود همراه بوده است. طبق گزارشات میزان پروانه های ساختمانی از طریق شهرداری ها 50 درصد در دولت یازدهم کاهش داشته است. این آمار نشان از رکود در صنعت ساختمان بوده که در دولت دوازدهم با کمبود عرضه املاک ناشی از چند سال رکود رو به رو بوده ایم و همین موضوع خود باعث افزایش قیمت املاک بوده است.

اثر این میزان رکود و کاهش تولید ملک در چند ماه اخیر با افزایش قیمت و کمبود فایل های انتخابی برای خریداران خود را نشان داد. در کنار افزایش قیمت ها در خرید ملک در بخش اجاره و رهن نیز با رشد قیمت ها مواجه شدیم. رکود در حوزه ساخت و ساز املاک رونق را از بسیاری شغل ها و دیگر حوزه های اقتصادی گرفت.

بخش املاک به عنوان پیشرو در اشتغال زایی و اقتصاد کشور نقش دارد. به عنوان مثال تولید تنها 100 متر مربع یک ملک، یک شغل بدون واسطه و یک شغل غیر مستقیم برای مدت یک سال را رقم می زند. این اشتغال زایی املاک در گستره کشور و هر جایی که ساخت و ساز در آن اجرا می شود، پایه گذاری خواهد شد و در سطح کشور ایجاد شغل می کند. به دلیل اهمیت املاک در اقتصاد از نظر پژوهش های مجلس املاک باید در الویت کشور قرار گیرد.

در شرایط فعلی به دلیل افزایش قیمت در بازار املاک قدرت خرید متقاضیان کاهش یافته و از سوی دیگر سازندگان به دلیل بی ثباتی در قیمت ها و بالا رفتن هزینه تمام شده هر واحد ساختمانی اقدامی به تولید ملک نمی کنند. حال باید برای بهبود این شرایط و اینکه متقاضیان بتوانند خانه های ارزان بخرند باید راهی یافت.

املاک منطقه 22
از نظر کارشناسان اقتصادی راه حل مناسب برای این معضل، حذف کردن قیمت زمین از هزینه کلی ملک از سوی دولت است. با این اقدام سازندگان دیگر نیازی به پرداخت هزینه زمین ندارند و فقط هزینه ساخت را تامین می کنند. در نتیجه هزینه تمام شده ملک بسیار کاهش می یابد. طبق آمارها در کلان شهرها 60 درصد پولی که برای خرید یک واحد مسکونی پرداخت می شود، متعلق به زمین آن است. این طرح در قالب کوچک در شهر پرند تهران در حال اجرا است.

به گفته مهدی غلامی کارشناس اقتصادی دیگر راهکاری که باعث ارزانی قیمت یک ملک می شود، مالیات متعلق به ساخت ساختمان است. با این معافیت مالی و حذف قیمت زمین قیمت یک واحد مسکونی 30 درصد کاهش می یابد. این دو راهکار ساده می تواند به خرید بیشتر ملک توسط مردم کمک کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.