بررسی اثرات تحریم بر بازار املاک

اگر بخواهیم به صورت کلی روند بازار املاک را در طی سال های اخیر مرور کنیم باید گفت که املاک چندین سال، بین سال های 92 تا 95 با رکود شدید مواجه بود. این رکود باعث کاهش و افت قیمت املاک شد. افت شدید قیمت به حدی بود که حدود 30 درصد نیز کمتر از قیمت واقعی خود را گرفت.

در سال 96 بعد از یک دوره رکود بازار املاک جان دوباره گرفت و بانک مسکن نیز تسهیلات ویژه ایی برای خرید ملک در اختیار متقاضیان و زوج های جوان قرار داد. با تزریق این تسهیلات به بازار ملک این بازار آرام آرام از حالت رکود بیرون آمده بود. در سال 96 که مسکن از حالت رکود خارج شد با افزایش قیمت ملایم که کارشناسان آن را در نتیجه چندین ساله روکود می دانستند، رونق به بازار املاک برگشت.

با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر در سیاست های کلان اقتصادی و سیاسی بحث برجام و پس از چند سال نقض برجام از سوی آمریکا و از سر گیری تحریم ها مطرح شد. اینگونه سیاست ها قیمت ارز را در کشور بی ثبات کرد و به دنبال بی ثباتی بازار ارز، بازار املاک نیز تاثیر پذیرفت.

تاثیر بازار املاک به گونه اییپ بود که قیمت ها از حالت افزایش منطقی و آرام به صورت جهشی افزایش یافت و دچار حباب و التهاب شد.
التهابات بازار املاک باعث شد تا این بازار شرایط متفاوتی را در آغاز سال رقم بزند. برخی از کارشناسان معتقد بودند که نرخ ارز و تحریم ها بر بازار املاک تاثیری نخواهد گذاشت؛ حال آنکه این بازار تاثیر بسیار زیادی گرفت و جهش قیمتی بی سابقه را رقم زد.

املاک منطقه 22
وزیر راه و شهرسازی، بخش املاک را متاثر از اقتصاد کلان کشور دانست و گفت اگر ارز و تحریم به صورت مستقیم بر روی املاک تاثیر نگذارد، از طریق اقتصاد کلان کشور که دچار آسیب می شود به صورت غیر مستقیم تاثیر می گیرد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز جهش و التهابات قیمت املاک را در درون این بازار نداست و گفت اقتصاد کلان کشور بر روی همه بازارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر خواهد گذاشت و میزان این تاثیر نیز غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

به نظر می رسد نقش تحریم ها در به هم ریختگی بازار املاک غیر قابل انکار است. در مقابل آنچه که مشخص است، توانایی علمی دولت برای کنترل شرایط است. این دولت از بهترین افراد متخصص بهره می برد و به طور قطع می تواند بر بسیاری از مشکلات غلبه کند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.