پاییز و خزان سوداگری در بازار املاک

با توجه به شرایط بازار املاک در سال جاری، طرح های گوناگونی از سوی وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون اقتصادی مجلس برای کاهش التهابات بازار املاک مطرح شد. یکی از این طرح ها مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک است. این طرح قرار است که در کمیسیون اقتصادی مجلس به بررسی برسد.

برخی از کارشناسان حوزه املاک معتقدند با اجرایی شدن این طرح، سوداگران دیگر به راحتی نمی توانند در حوزه املاک نقش آفرینی داشته باشند. این طرح بر این اساس است که اگر تصویب شود، تمام نقل و انتقالات املاک، زمین و مستغلات با هر کاربری که داشته باشند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند.

بر اساس این طرح مطرح شده، نرخ مالیات سال اول اجرایی شدنش 5 درصد بوده و در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد عایدی ملک خواهد بود. این طرح به گونه ای تدوین شده که پرداخت مالیات شامل مصرف کنندگان واقعی و تولییدکنندگان واقعی در حوزه املاک نشود.
یکی از کارشناسان فعال حوزه املاک بیان کرد که این طرح با تصویب و اجرایی شدن می تواند تاثیر بسیار خوبی در کنترل بازار املاک داشته باشد.

 

طرح مالیات بر عایدی املاک از ورود دلالان و سودجویان به این حوزه جلوگیری به عمل می آورد. همچنین این طرح مانع ورود نقدینگی همانند ماه های ابتدایی سال به بازار خرید و فروش املاک می شود.
برخی تصور می کنند که طرح مالیات بر عایدی مسکن برای سرمایه گذاری که همراه تولید باشد مشکل ایجاد می کند. مهدی غلامی کارشناس فعال حوزه املاک معتقد است که که اساسا سرمایه گذاری در بخش املاک به دوگونه است.

برخی از سرمایه گذاری ها مولد بوده و با هدف تولید انجام می شود و برخی غیر مولد بود و تولیدی به همراه ندارد و صرفا جهت سرمایه گذاری انجام می شود. افرادی که بدون هدف تولید وارد بازار املاک می شوند، باعث ایجاد سفته بازی و سوداگری در این حوزه می گردند. همانند التهابات بازار املاک در ماه های اخیر که شاهد آن بوده ایم و دقیقا چنین اتفاقاتی رخ داد.

املاک منطقه 22
در طرح مالیات بر عایدی سرمایه کسانی که سرمایه گذاری به همراه تولید انجام می دهند، مالیاتی برای ساخت پرداخت نخواهند کرد.در واقع این طرح قصد دارد سودهای باد آورده که نصیب سودجویان و دلالان می شود را حذف کند. با اجرا شدن صحیح و به موثع این طرح، دولت می تواند نظارت بهتری نسبت به بازار املاک داشته باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.