فرصت استثنایی برای نجات بازار املاک

همواره در بازار اقتصادی ایران دلار نقش محوری داشته است. به گونه ای که هرگاه دلار با افزایش رو به رو بوده بر تمام بازارهای اقتصادی و کالاهای مصرفی چه داخلی و چه خارجی اثر گذاشته و آنها را با افزایش رو به رو کرده است. بازار املاک نیز که در کشور ما مانند ارز جزئی از بازارهای سرمایه ای است، با گرانی و افزایش نرخ دلار افزایش می یابد.

در روزها و هفته هایی که شاهد افزایش بی سابقه دلار در کشور بودیم، قیمت املاک نیز به شدت افزایش داشته و به مرحله تورم رسیده بود. بر طبق گزاراشات بانک مرکزی قیمت املاک با رشد 74 درصدی رو به رو بود که در کنار آن نرخ ارز با رشد قیمتی 275 درصدی همراه شد. این میزان اختلاف در افزایش قیمت سبب گران شدن نرخ املاک از سوی مالکان به دلیل کاهش ارزش ریال بوده و این گرانی سبب کاهش معاملات و رفتن سرمایه ها به بازار ارز بوده است.

در حال حاضر پیش بینی می شود با کاهش یافتن نرخ ارز در روزها و هفته های آینده قیمت املاک نیز شکسته و از حالت تورم خارج بشود. کارشناسان معتقدند در شهر تهران در همین ابتدای کاهش نرخ دلار در بعضی مناطق شاهد کاهش قیمت ملک بوده ایم که این می تواند نوید ادامه روند کاهشی آن باشد.
به نظر کارشناسان فعال در حوزه املاک، قیمت ها در بازار املاک نیز به دست خریداران خواهد افتاد و مالکان نمی توانند همانند ماه های قبل نرخ های فضایی فروش و اجاره را تعیین کنند.

به جهت اینکه داشتن ملک و صاحب خانه شدن از نیازهای هر خانواده ای است، در چند ماه اخیر شاهد کاهش یافتن قدرت خرید متقاضیان خرید املاک بوده ایم که امید است با روند کاهشی قیمت ها این قدرت خرید به بازار املاک برگردد.

املاک منطقه 22
در حال حاضر دولت و سازندگان املاک باید به فکر رونق بخشی تولید و عرضه ملک باشند تا این بازار را از حالت رکود و تورم خارج کنند و مردم نیز توان خرید ملک را دوباره به دست بیاورند. در واقع دولت اگر بخواهد رونق اقتصادی در کشور ایجاد کند، باید حتما به فکر برطرف کردن مشکلات ایجاد شده در بازار املاک باشد.

فرصت به وجود آمده در زمیئنه کاهش نرخ ارز به گونه ای است که هم انبوه سازان و هم دولت باید از آن برای بهبود شرایط بازار املاک استفاده کنند. موقعیتی که اگر از دست برود، ممکن است تا مدت ها به سراغ بازار املاک نیاید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.