قیمت املاک تهران 6.4 درصد رشد پیدا کرده است

با توجه به اینکه بازار املاک یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در کشور ما محسوب می ‌شود، توجه به این بازار می‌ تواند مشکلات بسیار زیادی از اقتصاد را برطرف نماید. یکی از بزرگترین مشکلات این بازار در سال های گذشته افزایش قیمت به صورت ناگهانی بوده است.

مشکلی که در تابستان امسال باعث شد تا بسیاری از افرادی که قصد خرید املاک داشتند، نتوانند به ملک مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. همچنین رشد سریع قیمت ها، باعث شده تا با گذشته چند ماه از تابستان امسال، همچنان بسیاری از افراد منتظر بهبود شرایط باشند به همین علت ایجاد یک رکود نسبی در بازار املاک مقدمات خود را طی کرده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی بیان کرده که در ماه آبان امسال وضعیت بازار املاک در تهران وضعیت مناسبی نبوده است. بر اساس این گزارش تعداد معاملات نزدیک به ۵۳ درصد کاهش را نسبت به آبان سال گذشته تجربه کرده و قیمت نیز نسبت به همین زمان ۹۱ درصد افزایش نشان داده است. بر اساس این گزارش حتی نسبت به ماه گذشته یعنی مهرماه، قیمت املاک در تهران 4.6 درصد رشد نشان داده که نشانگر تداوم افزایش قیمت ملک در تهران دارد.

نکته جالب توجه اینجاست که تعداد معاملات نسبت به ماه گذشته یعنی مهر ماه نزدیک به ۲۵۰۰ معامله کاهش نشان می‌دهد. در کل شهر تهران در آبان امسال، حدود ۷ هزار معامله انجام شده، در حالی که در مهرماه نزدیک به 9500 معامله ثبت شده است. این آمار و ارقام نشان دهنده این است که بازار املاک در شرایط نامساعدی قرار گرفته و این وضعیت ممکن است باعث ایجاد یک رکود بسیار سنگین در بازار املاک تهران شود.

این مشکل می تواند به کل اقتصاد ایران صدمه و لطمه وارد نمایند.

ناگفته نماند آنچه که از آمار به دست آمده گویاست، این است که با تغییر وزیر راه و شهرسازی شاخص های بازار املاک روند تند رشد قیمت و کاهش معاملات را کاهش داده اند. همین موضوع کمک می‌کند تا در ماه‌ های آینده شاهد بهبود بازار املاک در تهران و سایر شهرهای ایران باشیم.

املاک منطقه 22

به نظر می رسد دولت با استفاده از برخی راهکارها و توجه به برخی اصول که توسط مسئولان قبلی وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار نمی گرفت، سعی دارند تا مشکلات به وجود آمده در بازار املاک را به نحوی برطرف نمایند. این کار می‌تواند به سادگی باعث رونق در بازار املاک و کاهش قیمت تدریجی در این بازار شود.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.