تسهیلات احیای بافت فرسوده افزایش یافت

یکی از خبرهای خوشی که در این هفته به گوش اهالی بازار املاک رسید، افزایش وام بافت فرسوده بود. رسیدن این وام به کانال 110 میلیونی باعث شده تا بسیاری از افراد به فکر استفاده از این شرایط ویژه باشند. هرچند بسیاری از مردم از افزایش این وام خشنود شده اند؛ اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این افزایش قیمت وام کافی نیست.

در تابستان سال جاری به علت وجود مشکلات فراوان در بازار املاک، قیمت ملک افزایش یافت. علاوه بر این، قیمت مصالح ساختمانی به شدت رشد پیدا کرد تا جایی که بسیاری از انبوه سازان که در زمینه ساخت املاک مشغول به فعالیت بودند، دست از کار کشیدند. مشکلات به وجود آمده در تابستان سال جاری که به دلیل ناکارامدی قوانین و عدم نظارت صحیح ایجاد شد، باعث شد تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

به علت گرانی واحدهای ساختمانی که بسیاری از آن ها به واسطه گرانی مصالح ساختمانی افزایش قیمت پیدا کرده بودند، وام ها و تسهیلات مختلف کارایی خود را از دست دادند. یکی از این تسهیلات، وام احیای بافت فرسوده بود. این تسهیلات که تا پیش از این جذابیت زیادی برای افراد مختلف داشت، پوشش لازم برای خرید واحدهای ساختمانی را ایجاد نمی کرد. به همین علت تقاضای این نوع وام به شدت کاهش پیدا کرد.

دولت و بانک مرکزی به همراه بانک مسکن در جلسات متعددی که داشتند، به این نتیجه رسیدند که باید قیمت تسهیلات بافت فرسوده را افزایش دهند تا انگیزه لازم ایجاد شود. به همین منظور بسیاری از کارشناسان دست به کرا شدند تا به نتیجه مناسبی برای افزایش تسهیلات دست یابند. هرچند نظر بسیاری از کارشناسان رقمی بیشتر از 110 میلیون بوده اما دولت فعلا با این مبلغ موافقت کرده است. به نظر می رسد دولت در پی آن است که برنامه ریزی دقیق داشته باشد تا در میانه راه از دادن وام باز نماند.

 

املاک منطقه 22

از این وام 110 میلیونی، 70 میلیون بدون سپرده و با نرخ سود 18 درصد محاسبه خواهد شد. همچنین 40 میلیون تومان نیز با سود 9 درصد اعطا خواهد شد. این میزان نقدینگی و بودجه برای تامین تسهیلات با توجه به جلسات سه قوه و تاکید مقام معظم رهبری صورت پذیرفته است. برای این موضوع از صندوق توسعه ملی 1 میلیارد دلار برداشت شده است.
هرچند این میزان از تسهیلات می تواند برای عده ای از افراد جذاب باشد، اما همچنان مشکلاتی دارد. امیدواریم با رفع نقایصی مثل سود بالا، بازپرداخت کوتاه مدت و مبلغ پایین، شاهد رونق در احیای بافت فرسوده باشیم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.