کاهش کیفیت ساخت و ساز در بازار املاک

در تابستان سال جاری مشکلات بسیار زیادی در بازار اقتصادی ایران ایجاد شد. افزایش یکباره نرخ ارز باعث شد تا بسیاری از کالاها با افزایش قیمت مواجه شود. یکی از کالاهای مهم و اساسی در ساخت و ساز املاک که رابطه مستقیمی با قیمت ارز نیز دارد، فولاد و محصولاتی است که از آهن و فولاد ساخته می شوند. در این مدت افزایش قیمت فولاد مشکلات زیادی را برای ساخت و ساز املاک ایجاد کرده است.

مشخص است که افزایش قیمت فولاد ممکن است در افزایش قیمت تمام شده ملک نیز تاثیر بگذارد. به همین علت انبوه سازان کار ساخت و ساز را به شدت با کندی پیش بردند. بسیاری از کارشناسان بازار املاک بر این باورند که ممکن است کاهش ساخت و ساز در این بازار مشکلات زیادی را در آینده برای بازار املاک ایجاد نماید. البته توجه دولت به این موضوع بسیار اهمیت دارد.

خبر جدید دیگری که در روزهای گذشته به گوش می‌ رسد، استفاده از فولاد ها و میلگرد های غیر استاندارد در ساخت املاک مختلف بوده است. در واقع انبوه سازان و مسکن سازان با توجه به اینکه قیمت فولاد و میل گرد با افزایش قیمت ارز افزایش پیدا کرده، به سمت و سوی استفاده از میلگردهای غیر استاندارد که قیمت پایین تر را به خود اختصاص می ‌دهند، پیش رفته اند. این مشکل ممکن است ایرادات بسیار زیادی را در آینده به ویژه برای امنیت املاک به وجود آورد.

در واقع زیربنای یک ساختمان اگر به خوبی و با امنیت ساخته نشود، ممکن است در دراز مدت به مشکلات زیادی را برای املاک مد نظر ایجاد کند. به همین علت به نظر می‌ رسد استفاده از میلگردهای غیر استاندارد و همچنین فولادهای ارزان قیمت در ساخت املاک، یک معضل اساسی در بازار املاک محسوب می‌ شود. این موضوع باید توسط وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر فولاد و دیگر مصالح ساختمانی دیگری نیز وجود دارند که استفاده از نوع بی کیفیت آنها می ‌تواند ضرر و زیان زیادی در آینده به ساکنین این واحدها برساند. به طور کلی استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت در آینده به بروز فاجعه به ویژه در هنگام بلایای طبیعی مثل زلزله می انجامد.

املاک منطقه 22

دولت و وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد تا با ارائه تسهیلات کمک کند تا انبوه سازان و مسکن سازان به مصالح ساختمانی با کیفیت دسترسی بهتری داشته باشند تا دور مصالح ساختمانی بی کیفیت به ویژه مصالحی که در زیربنای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد را خط بکشند. همچنین در فاز نظارت، دولت موظف است از استفاده چنین مساله ساختمانی جلوگیری به عمل آورد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.