آیا اجاره نامه ها چند ساله می شوند؟

در چند روز گذشته وزیر راه و شهرسازی طبق نامه ‌ای از معاون اول رئیس ‌جمهور خواستار اصلاح قانون روابط موجر و مستاجر شد. این نامه مرتبط با بازار املاک با ۴ تبصره تنظیم و به معاون رئیس جمهور داده شده است. تبصره ای که بسیار مورد توجه کارشناسان حوزه مسکن و املاک قرار گرفت، این بود که سقف افزایش اجاره بها به میزان ۱۰ درصد مشخص شود.

حامد مظاهریان که سمت معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را به عهده دارد، طراح و ایده پرداز اصلی پیشنهاد اصلاح قانون روابط موجر و مستاجر است. ایشان در رابطه با مشخص شدن میزان سقف اجاره در تمدید قرارداد اجاره در بازار املاک اینطور تشریح کرد که علت اصلی مشخص کردن سقف افزایش اجاره بها، حمایت از اقشار ضعیف و کم ‌درآمد جامعه است.

دولت موظف است تا از اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه در بازار ملک و ساختمان حمایت کند. مسئله‌ ای که در مورد اجاره مسکن در بازار املاک عرف شده تنظیم قرارداد به صورت یک ساله است. هدف از ارائه ایجاد سقف برای افزایش اجاره، این بوده که افراد را به تنظیم قرارداد چند ساله در بازار املاک تشویق کنیم تا در این صورت مستاجران از نرخ اجاره ثابتی برای مدتی بیشتر از یک سال بهره مند شوند و با پایان یافتن قرارداد خود از میزان افزایش نرخ اجاره بها از قبل اطلاع داشته باشند.

عملی شدن این طرح باعث می‌ شود مستاجران از سطح رفاهی و امنیت روانی بیشتری در رابطه با ملک برخوردار شوند. در حال حاضر طبق گزارشات حوزه املاک، نرخ اجاره بها در خرداد ماه نسبت به سال قبل در شهر تهران حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.

اجرای این طرح ثبات نسبی در بازار اجاره خواهد بود. همچنین این طرح می‌ تواند به ‌عنوان مسکن در کوتاه مدت به عنوان ملک برای اجاره نشینان باشد و در بلند مدت به بهبود روابط بین موجر و مستاجر بیانجامد.
با تصویب این طرح تمام قراردادهای بلند مدت اجاره در بازار املاک نهادینه می شود. همچنین کنترل قیمتی در بازار اجاره مسکن عملی خواهد شد که گامی مثبت در حوزه ملک و ساختمان به حساب می آید.

ضمانت اجرایی این طرح منفعت مستاجران است و در صورت بروز مشکل شورای حل اختلاف مسئول رسیدگی به آن خواهد بود.

دولت به منظور حمایت از موجران نیز قانون های تشویقی در خصوص مالیات برای موجرانی که قراردادهای بلندمدت تنظیم می‌ کند قرار داده است. حامد مظاهریان اظهار امیدواری کرد که با تصویب و اجرایی شدن این طرح و طرح هایی از این قبیل، بتوان ساختار نظام اجاره ای حرفه ای در بازار املاک پیاده سازی کرد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.