آیا نوسان قیمت ها تاثیری بر بازار رهن و اجاره گذاشته است؟

یکی از مسائلی که در این روزها با آن مواجه هستیم، نوسانات قیمت در بخش مسکن است که متاسفانه باعث افزایش قیمت اجاره نیز شده است. با توجه به این نکته که بازار رهن و اجاره مسکن در این ماه ها بسیار داغ بوده و افراد سعی می کنند تا قبل از شروع فصل مدارس جا به جایی های خود را انجام دهند، متاسفانه قیمت های بالا و نامتعارف رهن و اجاره باعث شده که مستاجران با مشکل روبرو شوند.

متاسفانه در این روزها قیمت های نجومی رهن و اجاره به ویژه در پایتخت افراد را برای پیدا کردن مسکن مورد نظر خود به دردسر انداخته است. اکثر مستاجران به دنبال منازلی هستند که با رهن کامل آن را اجاره کنند تا بتوانند در پایان سال، اصل پول خود را دریافت کنند و دغدغه پرداخت اجاره ماهیانه را نداشته باشند.
در مقابل آنچه که مستاجران می خواهند، با توجه به نوسانات قیمت در بخش های مختلف و همچنین بازار مسکن، اکثر صاحبان املاک درخواست اجاره ماهیانه دارند.

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن و رهن و اجاره گذاشته است تا حدی که در بسیاری از مراکز استان ها به ویژه در تهران، افراد مستاجر موفق به یافتن منزل مورد نظر خود نشده اند.

مشاهدات و تحقیقات نشان می دهد که در بخش هایی از پایتخت میزان رهن با افزایش 50 تا 70 درصدی و اجاره با افزایش 100 درصدی همراه بوده است! همین موضوع نگرانی هایی را در سطح مسئولان ایجاد کرده تا با وضع برخی قوانین این معضل را سریعا رفع نمایند.

متاسفانه وضعیت بازار مسکن دچار یک شوک بی سابقه شده است. در این میان بعضی صاحبان املاک نیز می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و در این شرایط پول بیشتری بدست آورند. مشاهده شده که بسیاری از مالکان در ابتدا درخواست اجاره یک سال را به طور کامل دارند و شرط قرارداد آن ها پرداخت یکجای اجاره یک سال است. به ویژه با بد شدن شرایط اقتصادی این افراد نگران این هستند که مستاجرشان نتواند در ماه های آتی اجاره بهای خود را بپردازد.

با در نظر این مورد و همچنین درخواست اجاره های خارج از عرف، مستاجران با مشکل بزرگی روبرو شده اند و نه تنها نمی توانند منزل مورد نظر خود را پیدا کنند بلکه خرید مسکن برایشان تبدیل به یک رویای دست نیافتنی خواهد شده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.