یک چهارم مردم ایران مستاجرند!

طبق گزارشات ارائه شده از سوی بانک مرکزی 25 درصد خانواده ها در کل کشور اجاره نشین هستند. در حال حاضر ایجاد تورم در بخش املاک و به ویژه در بخش اجاره بها، بر روی زندگی یک چهارم از خانواده های ایرانی اثر مستقیم می گذارد.

از دیر باز داشتن ملک بسیار مهم بوده و خانواده ها تلاش می کرده اند تا روزی خود صاحب خانه شوند. داشتن ملک برای هر خانواده ای مهم و حیاتی است و هزینه اجاره و یا تهیه ملک در سبد خانوارها بسیار تاثیر گذار است. خرید املاک به عنوان یکی از شاخص های اثر گذار بر وضع زندگی خانواده های ایرانی به شمار می رود.

در بیشتر مواقع به دلیل رکود در بخش املاک، توازن و تعادلی بین عرضه و تقاضای ملک برقرار نبوده و همین موضوع باعث گرانی و جهش قیمت املاک در دوره های مختلف شده است. قدرت خرید ملک با قیمت های آن همخوانی ندارد و در نتیجه متقاضیان زیادی قدرت خرید خود را از دست می دهند.

در کشور ما گران ترین کالای مصرفی و سرمایه ای املاک است. در فصل تابستان که از فصل های پر رونق نقل و انتقالات و جابه جایی ها است نرخ اجاره در شهر تهران 14 درصد و در دیگر شهرهای بزرگ 11 درصد افزایش داشته است. در تابستان سال جاری با توجه به جهش قیمت اجاره بها اغلب مستاجران برای کنترل دخل و خرج خود مجبور به اجاره خانه در مناطق پایین تر شهر و اغلب با متراژهای کم شده اند. در شهر تهران نیز آمارها از مهاجرت خانواده ها به شهرهای اطراف خبر می دهند.

املاک منطقه 22
هر خانواده به طور میانگین 33 درصد از درآمد خود را باید در بخش املاک هزینه کند که این رقم با توجه به گرانی ها در بخش های دیگر اقتصادی سهم بسیار بالایی دارد. داشتن ملک و مالک بودن در سطح زندگی و رفاه خانواده ها با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور بسیار تاثیر گذار است. در واقع اگر فردی صاحب ملک و املاک باشد و درون آن ها زندگی کند، نیاز به پرداخت هزینه های هنگفت اجاره بها نداشته و در نتیجه سطح رفاه بالاتری دارد.

یکی از مهم ترین توصیه هایی که دولت به صاحبان املاک می کند این است که انصاف را در زمینه اجاره بها رعایت کنند. البته دولت در تلاش است با ارائه برخی قوانین جلوی افزایش بی رویه قیمت اجاره بها را بگیرد. هرچند این قوانین ایجابی در صورت اجرا شدن هم مشخص نیست تا چه میزان تاثیر داشته باشد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.