رکود در بازار مسکن

طبق امار های بدست امده از اتحادیه املاک ،اکنون بازار مسکن در دوره رکود خود قرار دارد .در سال ۹۷ چون قیمت خانه ها حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشته است ،قدرت خرید مردم بسیار کاهش داشته و خرید خانه برای بعضی از افراد به تنها یک آرزو تبدیل شده است.زمانی که تقاضا برای خرید کاهش پیدا کند وارد دوره ی رکود خواهیم شد.

طبق پیش بینی های انجام شده دوره رکود در بازار مسکن کوتاه مدت نبوده وبه طول خواهد انجامید زیرا قیمت مسکن افزایش یافته وارزش پولی سرمایه گذاران کاهش یافته از طرفی با توجه به افزایش میزان بارندگی،اراضی کشور از رونق بهتری برخوردارشده اند که این موضوع باعث هدایت نقدینگی کشور به سمت زراعت وسرمایه گذاری در ان شده وتقاضا کمتری برای سرمایه گذاری در مسکن وجود دارد،که همه این دلایل باعث بوجود آمدن رکود در دنیای مسکن شده است.

معمولا شروع دوره رکود در تهران اغاز شده و سپس به تمام کلان شهر ها سرایت میکندودوره ی رکود در ان ها هم شروع خواهد شدو کم کم کل ایران را فرا میگیرد تا زمانی که رکود تهران به پایان برسد.اما در این بین تهران است که بیشترین درصد رکود را تجربه خواهد کرد. به گزارش ایسنا، معاملات مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در رونق و رکود مسکن ۳۷ درصد کاهش یافته است و به تبع آن کلانشهرها نیز در حال ورود به دوران رکود خود قرار دارند.

هر چند در شهرهای کوچک هنوز جریان خرید خانه به شکل مناسب استمرار دارد اما وزن این شهرها در بازار مسکن به قدری نیست که رشد معاملات بتواند خود را در کارنامه کل بازار منعکس کند و نشان دهد.بنابرین معمولا شاخص بررسی رکود ،رکود شهر تهران است.

یکی از شاخص های که با توجه به ان میتوانیم رکود را تشخیص دهیم میزان تهسیلات پرداختی بانک مسکن به افراد است که با توجه به امار های بدست امده از بانک در فروردین امسال به دلیل رکود مسکن و کاهش تقاضای دریافت انواع تسهیلات، ۱۲ هزار و ۳۹۵ فقره انواع تسهیلات به متقاضیان مانده در بازار مسکن پرداخت کرد. فروردین سال گذشته که هنوز معاملات خرید مسکن و همچنین ساخت و سازهای مسکونی رونق داشت، ۱۴ هزار و ۷۱۴ فقره انواع تسهیلات توسط این بانک به مشتریان پرداخت شده بود.

طبق نظر بعضی از کارشناسان، تابستان سال جاری وطبق نظر بعضی دیگر پایان سال را اتمام دوره رکود تورمی بازار مسکن می‌دانند. طبق سیکل‌های رونق و رکود، که این سیکل ۴ فاز مختلف را شامل میشود،بازار مسکن در فاز اول وارد دوره رونق معاملاتی می‌شود، در فاز دوم قیمت‌ها بالا می‌رود، بعد معاملات کاهش می‌یابد و نهایتاً در فاز چهارم رکود در بازار ایجاد می‌شود که دوره آن معمولاً ۱۰ تا ۱۲ فصل به طول می‌انجامد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.