اینده ی بازار مسکن

در حال حاظر مسکن در دوره ی رکود خود قرار دارد اما سوالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده است این است که

بعد از این دوره رکود چه دوره ای در انتظار مسکن است؟

ایا دوره بعدی همراه با جهشی بزرگ است یا این که دوره ی تثبیت است؟

ایا امکان دارد دوره ی بعدی دوره ای نزوی باشد و افت شدید قیمت مسکن را داشته باشیم؟

وقتی صحبت درباره ی اینده است تنها راه مطمئن کمک گرفتن از کارشناسان حاذق در ان زمینه و بررسی امار ارقام گذشته وپیشبینی اینده بر ان اساس است.در این جا ما سعی میکنیم برای پیشبینی از هردو این ابزار کمک بگیریم.
طبق نظر کارشناسان بازار مسکن هم اکنون به طور کامل ظرفیت خود را در بخش فروش از دست داده و این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. برخی گزارشهای میدانی حاکی از آن است که در روزهای اخیر برخی فروشندگان به تدریج قیمتهای پیشنهادی را به نرخ قطعی معاملات نزدیک کرده اند.

کارشناسان معتقدند رشد قیمت املاک  در سال ۱۳۹۸ پایین تر از نرخ تورم عمومی قرار می گیرد. اما به دلیل آنکه در سال جاری رشد اجاره بها کمتر از یک چهارم رشد فروش بوده، انتظار می رود بخشی از این فاصله قیمتی در سال آینده پر شود.

گزاره محتمل این است که اجاره نشینها به مناطق پایین شهرها، حاشیه ها، واحدهای قدیمی تر و کوچکتر روی بیاورند و فضا برای ثبات قیمتهای فروش در مناطق متوسط به بالا فراهم شود. بنابراین در قسمت های پایین شهر رشد اندک تقاضا ودر نتیجه رشد قیمت خواهیم داشت و در قسمت های بالا ی شهر قیمت ها تثبیت خواهد شد.
در ادامه صحبت های رئیس اتحادی املاک دربارهی اینده بازار مسکن را بررسی میکنیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد ‌که قیمت مسکن قرار نیست به طور عجیب و غریبی بالا برود و نهایتاً معادل تورم خواهد بود.

مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالاها قرار است در سال ۱۳۹۸ دچار جهش شود. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای که در حوزه املاک دارم می‌گویم سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد. وقتی سال ۱۳۹۱ یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۱۳۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.
بنا بر سخنان رئیس سازمان اتحادیه املاک اینده بازار مسکن بدون افت شدید و بدون جهش است.ممکن است در بازه هایی ثابت ،در بازه هایی رشدی متناسب با تورم بدون جهش و بازه هایی نزولی بدون افت شدید همراه خواهد بود.

در ادامه به یک نتیجه رای گیری اینترنتی از۲۷۸نفر کارشناسان مسکن در مورد اینده مسکن توجه کنید: ۲۶ درصد افراد معتقدند افزایش قیمت مسکن همسطح تورم پیش می‌رود. ۲۵ درصد گفته‌اند کمی بالاتر از تورم خواهد بود. ۱۷ درصد پایین‌تر از نرخ تورم را برای این بخش پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۷ درصد نیز معتقدند نرخ رشد قیمت مسکن منفی خواهد بود. ۱۱ درصد به رشد بیش از دو برابر تورم نظر داده‌اند و تنها ۴ درصد گفته‌اند که قیمت مسکن در سال جاری به دو برابر نرخ تورم می‌رسد.

باتوجه به نتیجه این رای گیری اینترنتی نرخ رشد قیمت مسکن در سال ۱۳۹۸ همتراز با تورم عمومی پیش‌بینی شده است.
اگر همه این صحبت ها را بررسی کنیم به طور کلی به این نتیجه میرسیم که اینده بازار مسکن رشدی برابر با نرخ تورم خواهد داشت وبه نرخ تورم بستگی دارد.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.