وقت مالیات دادن سوداگران املاک رسیده است

سوداگری یکی از مشکلات بزرگ در بازار املاک است و در سال های اخیر نیز بر شدت آن افزوده شده است. همین تابستان سال گذشته یکی از شدیدترین اقدامات سوداگران در بازار ملک رقم خورد و وضعیت ملتهب بازار املاک، حاصل سوداگری یک عده سودجو بود. البته دلایل مختلفی برای مشکلات تابستان مثل عدم نظارت صحیح و مشکلات بازارهای موازی نیز بیان می شود، اما سوداگری نیز یکی از دلایل اصلی است.

به همین علت دولت تلاش کرده تا با ارائه راهکارهایی راه را بر سوداگران ببندد. اگر مشکل وجود سوداگران برطرف شود دیگر شاهد مشکلاتی تا این حد بغرنج نخواهیم بود. سوداگرانی که با دسترسی به سودهای کلان، باعث و بانی افزایش قیمت ملک با شیب تند بوده اند. ساده انگاری است که این اقدامات را تنها خرید و فروش ساده ملک بدانیم.

حالا دولت و مجلس می خواهند تلاش کنند تا با تصویب و اجرای قانونی که به قانون مالیات بر عایدی مسکن شهرت یافته است، راه را برای سوداگری در بازار ملک ببندند. این قانون کمک می کند تا معاملات با شفافیت بیشتری انجام شود و مالیات نیز بر عایدی و افزایش قیمت ملک گرفته شود. در این شرایط سوداگران سودی برای انجام معاملات سوری نخواهند داشت و در نتیجه دست از این کار برخواهند داشت.

صحبت های مختلفی پیرامون این طرح بیان شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روش مناسب نیست و نمی تواند جوابگوی بازار املاک باشد. در مقابل، عده ای از کارشناسان ملک معتقدند که نبود همین نظارت ها باعث بروز مشکل شده است. مهدی سلطان محمدی یکی از کارشناسان بازار املاک است که این طرح را خوب می داند اما معتقد است در اجرای آن باید ملاحظاتی صورت گیرد. این کارشناس اقتصادی بر این باور است که مالیات تنها باید از سوداگران گرفته شود نه بر افزایش طبیعی قیمت ها!

املاک منطقه 22

در واقع سلطان محمدی معتقد است که نباید افرادی که برای مصرف ملک یا به عنوان سرمایه گذاری وارد بازار املاک می شوند، مالیات بر عایدی املاک را پرداخت کنند. چراکه افزایش قیمت ملک یکی از دلایلی است که باعث ایجاد انگیزه خرید املاک می شود و اگر قرار باشد به صورت طبیعی به قیمت افزایش یافته مالیات اعمال شود، کسی برای خرید و فروش عادی نیز وارد بازار ملک نمی شود.

با توجه به میزان بالای مالیات بر عایدی املاک در خرید دوم و سوم، به نظر می رسد باید حساب سوداگران و افراد عادی جدا شود تا تنها سوداگران مجبور به پرداخت مالیات باشند.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.