پایان فصل گرم رهن اجاره در ماه میانی تابستان

در ابتدای تابستان و با آغاز فصل رهن و اجاره املاک، افزایش قیمت در این حوزه باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد. بالا رفتن قیمت های رهن و اجاره موجب شده تا افراد نتوانند منزل مورد نظر خود را بیابند.
با وجود اینکه دولت برای کنترل بازار اجاره بها طرح هایی ارائه داده اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است. به نظر می رسد که این افزایش قیمت به مرور کاهش خواهد یافت. البته این به شرطی است که این طرح ها به درستی و با دقت اجرایی شود.

بررسی ها نشان می دهد که عدم توانایی پرداخت اجاره های سنگین توسط مستاجران باعث شده است تا موجران از این اجاره ها صرفه نظر کنند و اجاره مد نظر خود را کاهش دهند. این امر موجب افزایش قراردادهای رهن و اجاره در دفاتر مشاورین املاک شده است.

در واقع بدون اجرای هیچ گونه قانون جدیدی، تنها برای اجاره رفتن املاک، مالکان قیمت ها را کاهش داده اند. البته این موضوع می تواند متاثر از احتمال اجرایی شدن قوانین نیز باشد.
در ماه های اخیر بسیاری از موجران رقم های سنگینی برای اجاره منازل خود در نظر داشتند. مشاهده شد که بعضی از آن ها حدود 50 درصد قیمت اجاره املاک خود را افزایش داده بودند.

پس از گذشت دوره ای طولانی افراد متوجه این امر شدند که بسیاری توانایی پرداخت این اجاره ها را ندارند و قیمت مد نظر خود را تا 20 درصد کاهش داده اند.
آمارهای اولیه از سازمان اطلاعات املاک ایران نشان می دهد که از ابتدای مرداد ماه تاکنون حدود 400 هزار قرارداد رهن و اجاره به ثبت رسیده است.

با تبدیل رهن به اجاره مشخص می شود که اجاره نهایی 80 درصد از این املاک تا 4 میلیون تومان برآورد شده است. در نظر داشته باشید تبدیل ودیعه با فرمول 1میلیون تومان رهن معادل 30 هزار تومان اجاره صورت می پذیرد.
تحقیقات میدانی نشان می دهد که حدود 2600 آپارتمان با اجاره بهای ماهانه 3 میلیون تومان در اختیار مستاجران قرار گرفته است. به نظر می رسد در ماه مرداد مبلغ اجاره و رهن به شکل معقول تری ارائه می شود و با کاهش قیمت همراه خواهد بود.

با گذشت زمان و با نزدیکی به شروع مدارس، موجران سعی می کنند که قیمت ها را کاهش دهند. آمارها نشان می دهد که سهم قراردادهای رهن و اجاره آپارتمان ها با قیمت های بالا، 20 درصد بوده است.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.