نجات بازار املاک با افزایش تولید مسکن

مسکن در طی چند سال اخیر رکود پی‌ در پی را تجربه کرده است. با شرایط به وجود آمده در حوزه اقتصاد کشور و در بخش املاک و مستغلات، در اواخر سال گذشته و سه ماه اول امسال شاهد رونق این بازار و سرازیر شدن سرمایه دوباره به بازار املاک بوده ایم.

سرمایه ‌داران و سوداگران سرمایه دار، با ملتهب شدن شرایط اقتصادی در بازارهای سرمایه ای مانند ارز، سکه و خودرو، به بازار مسکن رو آورده ‌اند. به همین علت مدت کوتاهی شاهد انجام معاملات بسیاری در حوزه مسکن بوده ایم.

یکی از اعضای هیئت مدیره کانون انبوه ‌سازان مسکن بیان کرد که رونق دوباره مسکن و بازار املاک به دلیل ورود سرمایه از بازارهای دیگر به این بازار بوده است. رکودهای پی در پی در حوزه مسکن و این رونق یافتن کوتاه مدت، تاثیر مثبتی در بازار مسکن نخواهد داشت و باید به صورت اساسی و ریشه ای مشکلات مسکن را حل کنیم.

ایرج رهبر اذعان داشت که مسکن بازاری است که قابلیت بسیار زیادی دارد و با رونق ‌بخشی و حل مشکلات اصلی آن، می ‌توان اشتغال ‌زایی گسترده‌ای در این بازار به سرانجام رسانید.
طبق آمارهای به دست آمده به نسبت جمعیت کشور، ما سالانه چیزی بالغ بر یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

با برنامه ‌ریزی و تدوین قوانین اصلاحی در این حوزه، می توان اشتغال مستقیم گسترده ای در کشور ایجاد کرد. علاوه بر این صنایعی که مربوط به مسکن می ‌شوند دچار تحرک و پویایی خواهند شد. این عضو هیئت مدیره انبوه سازان به آمارها از خانه ‌های خالی اشاره کرد و گفت نباید به صرف وجود آمار بالای خانه های خالی در سطح کشور، دست از تولید مسکن و املاک برداریم.

باید دید خانه ‌های خالی به دلیل احتکار و فعالیت سوداگران خالی مانده اند یا اینکه این خانه ها به صورت املاک تفریحی افراد مورد استفاده قرار می گیرند و یا در بافت های فرسوده هستند.
بهترین راهکار برای مدیریت حوزه بازار مسکن و املاک و جلوگیری از سوء استفاده دلالان از نظر ایرج رهبر، قرار دادن مالیات بر تعداد املاک در زمان مشخص دانست. با تولید در حوزه مسکن بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می شود و مسکن مورد نیاز کشور در هر سال تامین می شود و شاهد رکود های چندین ساله و یا رونق ‌بخشی هیجانی و حباب گونه نخواهیم شد.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان همچنین در رابطه با افزایش نرخ اجاره بها در بازار املاک گفت که نظارت تنها و ورود تعزیرات تاثیر چشمگیری نخواهد داشت. با ایجاد بازار رقابت از طریق افزایش عرضه خانه، می توان قیمت اجاره مسکن را کاهش داد و تحت کنترل قرار داد.

افزایش تولید و عرضه مسکن در شرایط فعلی می‌ تواند بر اقتصاد کشور و ایجاد شغل در حوزه املاک و ساختمان بسیار کارگشا باشد. امید است با اتخاذ تصمیمات درست از سوی دولت شاهد رونق و رفع مشکلات این بازار گسترده بشویم.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.