خطر بازگشت رکود به بازار مسکن

در اردیبهشت و خرداد ماه شاهد یک انحراف بزرگ در بازار مسکن بودیم. این بازار از مسیر متداولی که در چند ماه منتهی به اسفند سال ۹۶ بود خارج شده و به ناگاه با افزایش قیمت مواجه شد. این انحراف باعث شد تا تلاش های صورت گرفته برای افزایش رونق در بازار مسکن و خارج شدن از رکود این بازار به نحوی تحت الشعاع قرار گرفته شود.

دولت تلاش های بسیار زیادی برای خارج شدن بازار مسکن از وضعیت رکود کرده بود که این افزایش قیمت ها به ویژه در بازار مسکن، باعث شد تا این تلاش‌ها به سرانجام ننشیند. به نظر می ‌رسد در حال حاضر دولت تلاش کرده با برخی از اقدامات تلاطم های به وجود آمده در این بازار را مهار کند تا شرایط رونق ‌بخشی در آینده اقتصاد بازار مسکن وجود داشته باشد.

طبق آمار به دست آمده، معاملاتی که در خرداد سال جاری انجام شده نسبت به اردیبهشت ماه با افت ۶۶ درصدی مواجه شده که این نشان از خطر بازگشت رکود به بازار مسکن خواهد داشت. نکته قابل توجهی که باید به آن توجه شود این است که کارشناسان بازار مسکن نتوانسته اند الگوی رفتاری مناسبی برای اتفاقات اخیر به دست بیاورند. این کارشناسان اعلام می‌ کنند که این افزایش ناگهانی قیمت تنها به دلیل وجود نابسامانی در بازارهای دیگر اقتصادی ایران است.

در نتیجه اصلاح روند رکودهای بازار فعلی مسکن تنها به دست بازارهای دیگری که می توانند در کل اقتصاد تاثیرگذار باشند افتاده است.

گفته می شود دولت تلاش خواهد کرد در ماه‌ های آینده با کاهش تلاطم های موجود در بازار، اقدام به ارائه تسهیلات خرید مسکن نماید تا مشکلات ناگهانی ایجاد شده، برطرف شود. در حال حاضر تقاضا برای خرید مسکن هایی با عمر بالا بیشتر شده و میزان بالایی از آمار خرید و فروش ملک را به خود اختصاص داده است.

واحدهای نوساز عموماً در رده‌های بسیار پایینی از آمار فروش قرار گرفته اند؛ چرا که قیمت بسیار بالایی را به خود اختصاص داده اند.
به جرات می ‌توان گفت که این پرش قیمت در بازار مسکن و ملک باعث شده تا واحدهای نوساز با رکود بسیار شدید در ماه ‌های آینده مواجه شوند و تا مدت ها نتوانند به شرایط بهبود یافته چند ماه گذشته برسند.

البته این به شرطی است که دولت نتواند شرایط مناسبی را فراهم کند.به نظر می رسد با توجه به بعضی از طرح ها مثل طرح صندوق پس انداز مسکن یکم، امیدهایی برای حل مشکلات مسکن به وجود آمده و حتماً به سرانجام خواهد رسید.

مقالات مربوطه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.